W przypadku, gdy lekarz odmawia wystawienia L4, pacjent może zmienić lekarza bądź zgłosić sprzeciw na decyzję lekarza do Komisji Lekarskiej. Zgłoszony sprzeciw musi mieć uzasadnienie.
Udając się do lekarza z objawami choroby, oczekujemy, że lekarz wystawi L4, abyśmy mogli w spokoju dochodzić do zdrowia. Otrzymane zwolnienie upoważnia do otrzymania zasiłku na czas zwolnienia, ale o jego wysokości decyduje kod choroby, który umieszczany jest na dokumencie.
L4 jest zaświadczeniem, które informuje pracodawcę o tym, że pracownik jest niezdolny do pracy w określonym czasie i czasem jest to jeden dzień, a czasem i dwa tygodnie. Zwolnienie lekarskie można otrzymać w przypadku:
Lekarz odmawia wystawienia L4 - w sytuacji, w której lekarz stwierdzi, że pacjent jest zdolny do pracy, a pacjent ma zupełnie inne zdanie są dwa wyjścia. Najczęściej pacjent korzysta z konsultacji u innego lekarza, który może stwierdzić, że faktycznie jest podstawa do tego, aby wystawić mu zwolnienie lekarskie.
Bywają sytuacje, gdy jest kolejna odmowa. Pacjent w takiej sytuacji ma prawo wnieść sprzeciw na decyzję lekarza. Taki sprzeciw musi mieć uzasadnienie i często cały proces jest bardzo czasochłonny. Pierwszym krokiem, który należy wykonać jest wizyta u Rzecznika Praw Pacjenta, który będzie pośrednikiem w sprawie zgłoszenia sprzeciwu do Komisji Lekarskiej. Należy pamiętać, że takie zgłoszenie można zgłosić do 30 dni od daty wizyty u lekarza, który nie wystawił L4.
Nadużycia związane ze źle wykorzystywanym L4 oraz nadmiernym wystawianiem ich przez lekarzy to niestety częsta praktyka, która ścigana jest przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Dzięki informatyzacji systemów medycznych ta kontrola nad zwolnieniami stała się prostsza, ponieważ wystarczy, aby ZUS zweryfikował, ile e-Zwolnień wystawił dany lekarz i jeśli ta liczba jest niepokojąca, to pracownik ZUS ma prawo zweryfikować poprawność wystawiania zwolnień. Również jest podobnie, gdy mowa o pacjentach, którzy nagminnie przebywają na L4, a ich skierowania są wystawiane przez różnych lekarzy. To również jest sygnał dla ZUS, że może dochodzić do nieprawidłowości, które należy skontrolować.
Serwis HaloDoctor ma charakter wyłącznie informacyjny i edukacyjny i w żadnym wypadku nie zastępuje konsultacji medycznej. W celu dokładnej diagnozy zalecany jest kontakt z lekarzem. Jeśli jesteś chory, potrzebujesz konsultacji lekarskiej, e‑Recepty lub zwolnienia lekarskiego umów wizytę teraz. Nasi lekarze są do Twojej dyspozycji 24 godziny na dobę!