W ostatnich latach coraz częściej mówi się o zaburzeniach odżywiania, które nie mają podłoża związanego z obrazem ciała czy chęcią utraty wagi. Jednym z takich zaburzeń jest ARFID – zespół unikającego/restrykcyjnego jedzenia (z ang. Avoidant/Restrictive Food Intake Disorder). To trudność, która nie wynika z próby kontroli sylwetki, lecz z głęboko zakorzenionego lęku, awersji sensorycznej lub traumatycznych doświadczeń związanych z jedzeniem - o szczegółach pisze psychodietetyk i psychoterapeuta Marta Pawelec z NeuroPrzestrzeń.
ARFID to zaburzenie odżywiania rozpoznawane od 2013 roku, kiedy zostało wprowadzone do klasyfikacji DSM-5. W odróżnieniu od anoreksji czy bulimii, osoby z ARFID nie unikają jedzenia z powodu niezadowolenia z wyglądu. Ich relacja z jedzeniem opiera się na lęku, obrzydzeniu, niechęci lub braku zainteresowania samym aktem jedzenia.
Osoby z ARFID jedzą bardzo ograniczoną liczbę produktów – czasem tylko kilka. Unikają nowych smaków, mają awersję do określonych konsystencji, kolorów, zapachów. U części pacjentów problem wynika z doświadczeń urazu (np. zakrztuszenia, refluksu, silnego bólu po jedzeniu), u innych z nadwrażliwości sensorycznej, a u jeszcze innych z uogólnionego braku zainteresowania jedzeniem.
Zaburzenie to może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych: niedoborów żywieniowych, zahamowania wzrostu, anemii, a także poważnych trudności społecznych i emocjonalnych (np. unikania wspólnych posiłków, lęku przed wyjazdami, wstydu, izolacji).
Diagnoza ARFID opiera się na wywiadzie klinicznym oraz obserwacji funkcjonowania pacjenta. Zgodnie z kryteriami DSM-5, musi wystąpić jeden lub więcej z następujących objawów:
Kluczowe jest wykluczenie innych przyczyn – zarówno medycznych (np. alergii, chorób układu pokarmowego), jak i psychicznych (np. anoreksji, zaburzeń ze spektrum autyzmu, które również mogą objawiać się wybiórczością pokarmową). W procesie diagnozy niezbędna jest współpraca interdyscyplinarna – psychologa/psychoterapeuty, lekarza (np. pediatry, gastroenterologa), a często także dietetyka.
ARFID najczęściej diagnozowany jest u dzieci i młodzieży, choć występuje również u dorosłych. Częściej obserwuje się go u osób z:
Wbrew stereotypom, ARFID nie jest „fanaberią” ani efektem „niewychowania”. To zaburzenie o silnym podłożu neuropsychologicznym, które bez odpowiedniego wsparcia może się utrwalać i pogłębiać.
Terapia ARFID jest procesem złożonym, często długofalowym, który wymaga elastyczności, cierpliwości i współpracy interdyscyplinarnej. Punktem wyjścia zawsze jest bezpieczeństwo i zaufanie – bez tego nie można mówić o pracy nad rozszerzaniem diety.
1. Terapia poznawczo-behawioralna (CBT-ARFID)
To najbardziej przebadana forma terapii ARFID, opracowana m.in. przez Dr. Jennifer Thomas i Dr. Kamryn Eddy z Massachusetts General Hospital. Składa się z kilku kluczowych komponentów:
Psychoedukacja – dziecko (i rodzice) uczą się, czym jest ARFID, co wpływa na lęk przed jedzeniem, jak działa układ nerwowy w kontakcie z bodźcami pokarmowymi.
Hierarchia ekspozycji – wspólnie z pacjentem (i często z rodzicem) tworzy się listę produktów, które budzą lęk lub niechęć. Następnie krok po kroku – od najłatwiejszych do najtrudniejszych – dziecko doświadcza ich przez: oglądanie, dotykanie, wąchanie, lizanie lub delikatne smakowanie, żucie bez połykania, aż do pełnego zjedzenia.
Ważne: każdy krok jest podejmowany dobrowolnie, bez presji, przy równoczesnym wzmacnianiu odwagi i tolerancji napięcia.
Praca poznawcza – pomoc w identyfikacji i zmianie myśli automatycznych (np. „Zjem – to się uduszę”, „Będę musiał zjeść wszystko”). Dziecko uczy się rozpoznawać myśli katastroficzne i testować je w bezpiecznych warunkach.
2. Terapia z elementami ACT (Acceptance and Commitment Therapy)
W przypadku starszych dzieci, młodzieży i dorosłych świetnie sprawdzają się elementy terapii ACT:
Akceptacja trudnych emocji – dziecko uczy się, że lęk, niechęć czy obrzydzenie nie muszą znikać, żeby można było coś zrobić. Można bać się i spróbować jednocześnie.
Praca z wartościami – zamiast koncentrować się na „muszę jeść więcej”, pacjent odkrywa swoje powody: „chcę zjeść z innymi na wycieczce klasowej”, „chcę poczuć się bardziej niezależny”.
Uważność i regulacja emocji – uczymy technik pomagających w radzeniu sobie z napięciem (oddech, obrazowanie, ruch), by jedzenie nie było wyzwalaczem paniki.
3. Terapia sensoryczna i praca przez zabawę (dla dzieci)
Dzieci z ARFID często mają towarzyszącą nadwrażliwość sensoryczną, dlatego terapia obejmuje pracę nad:
To tzw. ekspozycja pośrednia – obniżająca lęk i budująca poczucie kontroli.
4. Współpraca z rodziną
Rodzice są częścią terapii – nie tylko jako obserwatorzy, ale jako aktywni uczestnicy. Kluczowe elementy pracy z rodziną to:
Czasem potrzebna jest też praca terapeutyczna z rodzicem, zwłaszcza gdy problem dziecka budzi silne emocje (np. poczucie winy, złość, bezradność).
5. Wsparcie dietetyczne i medyczne
W przypadku dzieci z silnymi niedoborami lub opóźnieniem wzrastania konieczne jest:
Nie ma jednej odpowiedzi. W przypadku dzieci z łagodniejszą formą ARFID – pierwsze efekty pojawiają się po kilku miesiącach. U dzieci z historią traumy, lęku lub współistniejących zaburzeń (np. spektrum autyzmu) – proces może trwać nawet kilka lat.
Terapia nie zawsze dąży do normalizacji diety rozumianej jako „jedzenie wszystkiego”. Celem jest:
Świąteczne prezenty pod lupą. Lekarze pokazują gablotę grozy: to naprawdę połykają dzieci!
Syndrom „grzecznej dziewczynki”: dlaczego córka nigdy nie mówi „nie” i czym to grozi?
Wysoko wrażliwe dziecko – jak rozpoznać i jak wspierać, by nie przeciążyć emocjonalnie?
Jak wspierać dziecko w adaptacji do nowych sytuacji: szkoła, przeprowadzka, zmiana otoczenia?
Psychoterapia rodzinna – jak pomaga w poprawie relacji i wychowaniu dzieci?
Miesiąc świadomości nowotworów dziecięcych: jak być czujnym rodzicem?
Serwis HaloDoctor ma charakter wyłącznie informacyjny i edukacyjny i w żadnym wypadku nie zastępuje konsultacji medycznej. W celu dokładnej diagnozy zalecany jest kontakt z lekarzem. Jeśli jesteś chory, potrzebujesz konsultacji lekarskiej, e‑Recepty lub zwolnienia lekarskiego umów wizytę teraz. Nasi lekarze są do Twojej dyspozycji 24 godziny na dobę!
Świąteczne prezenty pod lupą. Lekarze pokazują gablotę grozy: to naprawdę połykają dzieci!
Syndrom „grzecznej dziewczynki”: dlaczego córka nigdy nie mówi „nie” i czym to grozi?
Wysoko wrażliwe dziecko – jak rozpoznać i jak wspierać, by nie przeciążyć emocjonalnie?
Jak wspierać dziecko w adaptacji do nowych sytuacji: szkoła, przeprowadzka, zmiana otoczenia?
Psychoterapia rodzinna – jak pomaga w poprawie relacji i wychowaniu dzieci?
Miesiąc świadomości nowotworów dziecięcych: jak być czujnym rodzicem?