ck
Zgoda
Szczegóły
O plikach cookies
Niniejsza strona korzysta z plików cookie
Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.
Ciasteczka systemowe
Niezbędne pliki cookie przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.
Ciasteczka reklamowe
Marketingowe pliki cookie stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej cenne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Ciasteczka statystyczne
Statystyczne pliki cookie pomagają właścicielem stron internetowych zrozumieć, w jaki sposób różni użytkownicy zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.
Pliki cookie (ciasteczka) to małe pliki tekstowe, które mogą być stosowane przez strony internetowe, aby użytkownicy mogli korzystać ze stron w bardziej sprawny sposób.

Prawo stanowi, że możemy przechowywać pliki cookie na urządzeniu użytkownika, jeśli jest to niezbędne do funkcjonowania niniejszej strony. Do wszystkich innych rodzajów plików cookie potrzebujemy zezwolenia użytkownika.

Niniejsza strona korzysta z różnych rodzajów plików cookie. Niektóre pliki cookie umieszczane są przez usługi stron trzecich, które pojawiają się na naszych stronach.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę w Deklaracji dot. plików cookie na naszej witrynie.

Dowiedz się więcej na temat tego, kim jesteśmy, jak można się z nami skontaktować i w jaki sposób przetwarzamy dane osobowe w ramach Polityki prywatności.

Prosimy o podanie identyfikatora Pana(Pani) zgody i daty kontaktu z nami w sprawie Pana(Pani) zgody
  1. Artykuły
  2. Syndrom „grzecznej dziewczynki”: dlaczego córka nigdy nie mówi „nie” i czym to grozi?
  1. Artykuły
  2. Syndrom „grzecznej dziewczynki”: dlaczego córka nigdy nie mówi „nie” i czym to grozi?

Syndrom „grzecznej dziewczynki”: dlaczego córka nigdy nie mówi „nie” i czym to grozi?

Syndrom „grzecznej dziewczynki”: dlaczego córka nigdy nie mówi „nie” i czym to grozi?
Źródło: Adobe Stock

Dziewczynka, która nigdy nie protestuje, zawsze się dostosowuje i robi „to, czego się od niej oczekuje”, może na pierwszy rzut oka wydawać się idealnie wychowana. Jednak za nadmierną uległością często kryje się coś znacznie poważniejszego – brak prawa do własnego zdania, zatarte granice i chroniczny lęk przed dezaprobatą. Specjaliści coraz częściej mówią w tym kontekście o „syndromie grzecznej dziewczynki”. Psycholog dzieci i młodzieży Agata Szczepanowska z Poradni MeWell wyjaśnia, skąd się bierze ta postawa, po czym rodzic może ją rozpoznać i jak wesprzeć córkę w budowaniu zdrowej asertywności.

Syndrom „grzecznej dziewczynki”: dlaczego córka nigdy nie mówi „nie” i czym to grozi?
Źródło: Adobe Stock
Spis treści
arrow Dlaczego dziewczynki „nie potrafią powiedzieć nie”? Psychologiczne podłoże syndromu arrow Syndrom czy po prostu dobre wychowanie? Jak odróżnić jedno od drugiego arrow Konsekwencje w dorosłym życiu: emocjonalne, społeczne, szkolne arrow Jak rodzice nieświadomie wzmacniają syndrom „grzecznej dziewczynki”? arrow Jak pomóc córce nauczyć się odmawiać? Praktyczne wskazówki arrow Zdrowa dziewczynka to nie zawsze „grzeczna dziewczynka”

Dlaczego dziewczynki „nie potrafią powiedzieć nie”? Psychologiczne podłoże syndromu

 

Jak podkreśla ekspertka, przyczyny są złożone i wynikają zarówno z wrodzonych predyspozycji, jak i sposobu wychowania.

 

- Na trudności w stawianiu granic, prezentowaniu asertywnej postawy może wpływać wiele zazębiających się czynników. Z jednej strony nie można pominąć uwarunkowań temperamentalnych, czyli tego, z czym przychodzimy na świat. Osoby z natury bardziej zahamowane czy przeżywające świat introwertycznie mogą mieć większe skłonności do przejawiania trudności z mówieniem ‘nie’. Z drugiej strony ważną rolę odgrywa również wychowanie: wartości i postawy przekazywane w procesie socjalizacji.

 

W praktyce oznacza to, że jeśli dziewczynka nie otrzymała bezpiecznej przestrzeni do wyrażania niezadowolenia, sprzeciwu czy odmowy – może uznać, że jej potrzeby są mniej ważne niż potrzeby innych.

 

arrow Wysoko wrażliwe dziecko – jak rozpoznać i jak wspierać, by nie przeciążyć emocjonalnie?
arrow Jak wspierać dziecko w adaptacji do nowych sytuacji: szkoła, przeprowadzka, zmiana otoczenia?
arrow Psychoterapia rodzinna – jak pomaga w poprawie relacji i wychowaniu dzieci?
arrow Miesiąc świadomości nowotworów dziecięcych: jak być czujnym rodzicem?
arrow „Szon patrol”: kiedy żart staje się przemocą – wywiad z psychologiem młodzieży
arrow Kiedy dziecko potrzebuje psychologa? Najczęstsze sygnały i błędy rodziców

Syndrom czy po prostu dobre wychowanie? Jak odróżnić jedno od drugiego

 

Wielu rodziców zastanawia się, czy ich córka jest po prostu „kulturalna”, czy jednak zaczyna zanikać w cieniu oczekiwań innych.

 

Ekspertka tłumaczy:

 

- Tym, co pomoże zidentyfikować, czy mamy do czynienia z dobrym wychowaniem czy pewną ponadnormatywną grzecznością jest czujność na wewnętrzne przyzwolenie dziewczynki na stawianie granic – jego brak może być niepokojącym sygnałem.

 

Objawy, które powinny wzbudzić czujność, to m.in.:

 

  • trudność w spontanicznym wyrażaniu opinii,
  • przedkładanie cudzych potrzeb nad własne,
  • zgadzanie się na sytuacje, mimo wyraźnego dyskomfortu,
  • szukanie ciągłego potwierdzenia u innych,
  • ostrożność i brak swobody w działaniu.

 

- ‘Syndrom grzecznej dziewczynki’ może się wiązać z wrażeniem przezroczystości, znikania – dziewczynka zdaje się nie mieć potrzeb, trudno jej je u siebie rozpoznać i wyrazić.

 

Konsekwencje w dorosłym życiu: emocjonalne, społeczne, szkolne

 

Choć na etapie szkolnym „idealnie grzeczna” dziewczynka często bywa chwalona, to w dłuższej perspektywie syndrom ten niesie poważne koszty psychiczne.

 

- Utrwalony wzorzec trudności z odmawianiem może wiązać się ze słabą znajomością siebie, swoich potrzeb i, co się z tym wiąże, niestabilnym poczuciem własnej wartości - zauważa psycholog.

 

W dalszym rozwoju może to skutkować:

 

  • nadmierną zależnością w relacjach,
  • zwiększoną podatnością na przekraczanie jej granic,
  • przewlekłym napięciem i poczuciem przeciążenia,
  • trudnością w zgłaszaniu przemocy rówieśniczej,
  • obniżoną umiejętnością szukania pomocy.

 

- Brak asertywności zwiększa ryzyko doświadczania przekroczenia własnych granic w sytuacjach życia codziennego. Może wiązać się ze zwiększoną podatnością na doświadczenie przemocy rówieśniczej oraz utrudniać zgłaszanie naruszeń - wylicza Agata Szczepanowska.

 

Jak rodzice nieświadomie wzmacniają syndrom „grzecznej dziewczynki”?

 

Wiele działań dorosłych – podejmowanych w dobrej wierze – może niechcący podcinać autonomię dziewczynki. Jak zauważa psycholog dzieci i młodzieży:

 

- Do takich sytuacji należy nieuwzględnianie czy bagatelizowanie perspektywy dziecka. Bywa, że rodzice w wirze własnej odpowiedzialności i licznych zadań umniejszają czy zaprzeczają dziecięcym odczuciom.

 

Czasem rodzic:

 

  • narzuca swoje zdanie „bo jest dorosłym”,
  • nie dopuszcza do negocjacji,
  • przekracza granice dziecka pewnością siebie lub presją,
  • wymaga bezdyskusyjnego posłuszeństwa.

 

- Niekorzystna będzie sytuacja, w której rodzic swoją postawą demonstruje, że to ‘dorosły ma zawsze rację’, a jedyny sposób bycia w relacji to grzeczne posłuszeństwo.

 

Dowiedz się więcej
o zdrowiu psychicznym i pomocy psychologicznej
Sprawdź arrow

Jak pomóc córce nauczyć się odmawiać? Praktyczne wskazówki

 

Agata Szczepanowska wskazuje trzy obszary, na których rodzic może realnie wesprzeć dziecko: edukacja, praktyka i własny przykład.

 

Edukacja o granicach

 

- Regularne i otwarte tłumaczenie, co jest prywatne, a czym (i z kim) można się podzielić; jakie gesty, słowa są akceptowalne, a które niedopuszczalne.

 

Dziecko potrzebuje konkretnych narzędzi – słów i formuł, które może wykorzystać, by odmówić.

 

Trenowanie asertywności w domu

 

- Warto w domowych warunkach trenować asertywność: tam, gdzie sytuacja na to pozwala, pytać o zdanie i szanować je, pokazując, że odmowa jest możliwa i skuteczna.

 

W praktyce oznacza to m.in.:

 

  • pytanie o wybór,
  • akceptowanie odmowy,
  • pomoc w nazywaniu potrzeb i emocji.

 

Złość – którą często piętnuje się u dziewczynek – bywa tu ważną wskazówką.

 

- Bywa ona sygnałem informującym, że jakaś granica została przekroczona.

 

Rodzic jako wzór

 

Najsilniejszy komunikat wychowawczy to zachowanie dorosłych.

 

- Dzieci najskuteczniej uczą się przez obserwacje; własnym zachowaniem powtarzają to, co znajome.

 

Jeśli rodzic sam nie potrafi odmawiać czy stawiać granic – dziecko również będzie miało z tym kłopot.

 

Zdrowa dziewczynka to nie zawsze „grzeczna dziewczynka”

 

Budowanie asertywności u dziewczynek to inwestycja w ich bezpieczeństwo, dobrostan emocjonalny i przyszłe relacje. Celem wychowania nie jest „ciche posłuszeństwo”, lecz umiejętność jasnego komunikowania swoich potrzeb i dbania o własne granice.

 

Syndrom „grzecznej dziewczynki” można przełamać – ale wymaga to uważności, wsparcia i gotowości rodziców do zmiany własnych schematów.

Twoja opinia jest dla nas ważna - oceń artykuł:
Średnia ocena artykułu: 5,0 / 5
star star star star star
Średnia ocena artykułu: 5,0 / 5
Czy w Twoim domu rozmowy o granicach i wyrażaniu własnych potrzeb są na porządku dziennym?
Tak, regularnie rozmawiamy o granicach
Sporadycznie – gdy pojawia się problem
Rzadko – nie poruszamy tego tematu
Nigdy – temat granic jest pomijany
Agata Szczepanowska Psycholog dzieci i młodzieży artykuły 1 artykuł więcej informacji Umów wizytę więcej informacji

Psycholog dzieci i młodzieży, specjalizujący się w psychologii klinicznej dziecka i rodziny. Pracuje w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 24 w Warszawie, wcześniej zdobywała doświadczenie m.in. w Ośrodku Terapeutycznym dla Dzieci, Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę oraz w Ośrodku Psychiatrii dla Dzieci i Młodzieży Instytutu „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka”. W pracy z dziećmi ceni podejście oparte na bliskości, bezpiecznej relacji i teorii przywiązania, z uwzględnieniem całego systemu rodzinnego. Nieustannie poszerza swoje kompetencje poprzez szkolenia i superwizję.

Szybka konsultacja:
e-Recepta L4 Online
Obserwuj nas na Google News
gn

Serwis HaloDoctor ma charakter wyłącznie informacyjny i edukacyjny i w żadnym wypadku nie zastępuje konsultacji medycznej. W celu dokładnej diagnozy zalecany jest kontakt z lekarzem. Jeśli jesteś chory, potrzebujesz konsultacji lekarskiej, e‑Recepty lub zwolnienia lekarskiego umów wizytę teraz. Nasi lekarze są do Twojej dyspozycji 24 godziny na dobę!

Pokaż wszystkie artykuły arrow
Najpopularniejsze miasta
Umów wizytę
e-Recepta Przeziębienie Znajdź lekarza L4 L4 Umów wizytę