Dziewczynka, która nigdy nie protestuje, zawsze się dostosowuje i robi „to, czego się od niej oczekuje”, może na pierwszy rzut oka wydawać się idealnie wychowana. Jednak za nadmierną uległością często kryje się coś znacznie poważniejszego – brak prawa do własnego zdania, zatarte granice i chroniczny lęk przed dezaprobatą. Specjaliści coraz częściej mówią w tym kontekście o „syndromie grzecznej dziewczynki”. Psycholog dzieci i młodzieży Agata Szczepanowska z Poradni MeWell wyjaśnia, skąd się bierze ta postawa, po czym rodzic może ją rozpoznać i jak wesprzeć córkę w budowaniu zdrowej asertywności.
Jak podkreśla ekspertka, przyczyny są złożone i wynikają zarówno z wrodzonych predyspozycji, jak i sposobu wychowania.
- Na trudności w stawianiu granic, prezentowaniu asertywnej postawy może wpływać wiele zazębiających się czynników. Z jednej strony nie można pominąć uwarunkowań temperamentalnych, czyli tego, z czym przychodzimy na świat. Osoby z natury bardziej zahamowane czy przeżywające świat introwertycznie mogą mieć większe skłonności do przejawiania trudności z mówieniem ‘nie’. Z drugiej strony ważną rolę odgrywa również wychowanie: wartości i postawy przekazywane w procesie socjalizacji.
W praktyce oznacza to, że jeśli dziewczynka nie otrzymała bezpiecznej przestrzeni do wyrażania niezadowolenia, sprzeciwu czy odmowy – może uznać, że jej potrzeby są mniej ważne niż potrzeby innych.
Wielu rodziców zastanawia się, czy ich córka jest po prostu „kulturalna”, czy jednak zaczyna zanikać w cieniu oczekiwań innych.
Ekspertka tłumaczy:
- Tym, co pomoże zidentyfikować, czy mamy do czynienia z dobrym wychowaniem czy pewną ponadnormatywną grzecznością jest czujność na wewnętrzne przyzwolenie dziewczynki na stawianie granic – jego brak może być niepokojącym sygnałem.
Objawy, które powinny wzbudzić czujność, to m.in.:
- ‘Syndrom grzecznej dziewczynki’ może się wiązać z wrażeniem przezroczystości, znikania – dziewczynka zdaje się nie mieć potrzeb, trudno jej je u siebie rozpoznać i wyrazić.
Choć na etapie szkolnym „idealnie grzeczna” dziewczynka często bywa chwalona, to w dłuższej perspektywie syndrom ten niesie poważne koszty psychiczne.
- Utrwalony wzorzec trudności z odmawianiem może wiązać się ze słabą znajomością siebie, swoich potrzeb i, co się z tym wiąże, niestabilnym poczuciem własnej wartości - zauważa psycholog.
W dalszym rozwoju może to skutkować:
- Brak asertywności zwiększa ryzyko doświadczania przekroczenia własnych granic w sytuacjach życia codziennego. Może wiązać się ze zwiększoną podatnością na doświadczenie przemocy rówieśniczej oraz utrudniać zgłaszanie naruszeń - wylicza Agata Szczepanowska.
Wiele działań dorosłych – podejmowanych w dobrej wierze – może niechcący podcinać autonomię dziewczynki. Jak zauważa psycholog dzieci i młodzieży:
- Do takich sytuacji należy nieuwzględnianie czy bagatelizowanie perspektywy dziecka. Bywa, że rodzice w wirze własnej odpowiedzialności i licznych zadań umniejszają czy zaprzeczają dziecięcym odczuciom.
Czasem rodzic:
- Niekorzystna będzie sytuacja, w której rodzic swoją postawą demonstruje, że to ‘dorosły ma zawsze rację’, a jedyny sposób bycia w relacji to grzeczne posłuszeństwo.
Agata Szczepanowska wskazuje trzy obszary, na których rodzic może realnie wesprzeć dziecko: edukacja, praktyka i własny przykład.
Edukacja o granicach
- Regularne i otwarte tłumaczenie, co jest prywatne, a czym (i z kim) można się podzielić; jakie gesty, słowa są akceptowalne, a które niedopuszczalne.
Dziecko potrzebuje konkretnych narzędzi – słów i formuł, które może wykorzystać, by odmówić.
Trenowanie asertywności w domu
- Warto w domowych warunkach trenować asertywność: tam, gdzie sytuacja na to pozwala, pytać o zdanie i szanować je, pokazując, że odmowa jest możliwa i skuteczna.
W praktyce oznacza to m.in.:
Złość – którą często piętnuje się u dziewczynek – bywa tu ważną wskazówką.
- Bywa ona sygnałem informującym, że jakaś granica została przekroczona.
Rodzic jako wzór
Najsilniejszy komunikat wychowawczy to zachowanie dorosłych.
- Dzieci najskuteczniej uczą się przez obserwacje; własnym zachowaniem powtarzają to, co znajome.
Jeśli rodzic sam nie potrafi odmawiać czy stawiać granic – dziecko również będzie miało z tym kłopot.
Budowanie asertywności u dziewczynek to inwestycja w ich bezpieczeństwo, dobrostan emocjonalny i przyszłe relacje. Celem wychowania nie jest „ciche posłuszeństwo”, lecz umiejętność jasnego komunikowania swoich potrzeb i dbania o własne granice.
Syndrom „grzecznej dziewczynki” można przełamać – ale wymaga to uważności, wsparcia i gotowości rodziców do zmiany własnych schematów.
Wysoko wrażliwe dziecko – jak rozpoznać i jak wspierać, by nie przeciążyć emocjonalnie?
Jak wspierać dziecko w adaptacji do nowych sytuacji: szkoła, przeprowadzka, zmiana otoczenia?
Psychoterapia rodzinna – jak pomaga w poprawie relacji i wychowaniu dzieci?
Miesiąc świadomości nowotworów dziecięcych: jak być czujnym rodzicem?
„Szon patrol”: kiedy żart staje się przemocą – wywiad z psychologiem młodzieży
Kiedy dziecko potrzebuje psychologa? Najczęstsze sygnały i błędy rodziców
Serwis HaloDoctor ma charakter wyłącznie informacyjny i edukacyjny i w żadnym wypadku nie zastępuje konsultacji medycznej. W celu dokładnej diagnozy zalecany jest kontakt z lekarzem. Jeśli jesteś chory, potrzebujesz konsultacji lekarskiej, e‑Recepty lub zwolnienia lekarskiego umów wizytę teraz. Nasi lekarze są do Twojej dyspozycji 24 godziny na dobę!
Wysoko wrażliwe dziecko – jak rozpoznać i jak wspierać, by nie przeciążyć emocjonalnie?
Jak wspierać dziecko w adaptacji do nowych sytuacji: szkoła, przeprowadzka, zmiana otoczenia?
Psychoterapia rodzinna – jak pomaga w poprawie relacji i wychowaniu dzieci?
Miesiąc świadomości nowotworów dziecięcych: jak być czujnym rodzicem?
„Szon patrol”: kiedy żart staje się przemocą – wywiad z psychologiem młodzieży
Kiedy dziecko potrzebuje psychologa? Najczęstsze sygnały i błędy rodziców