Zmiany są nieodłączną częścią życia - zarówno dorosłych, jak i dzieci. Dla najmłodszych jednak każda nowa sytuacja, taka jak rozpoczęcie nauki w nowej szkole, przeprowadzka czy zmiana otoczenia, może być szczególnie trudna. Jak wspierać dziecko, by proces adaptacji przebiegł łagodnie i bez nadmiernego stresu? Na te pytania odpowiada psycholożka i psychoterapeutka Eliza Żyłka z Poradnie Zdrowia Psychicznego Psychoklinika.
W życiu każdego jakakolwiek zmiana, która następuje, nie jest sytuacją łatwą. Zmiany mogą być różne – małe, większe, duże, jednak mają bezpośredni wpływ na nas i na nasze emocje. Pisząc „nas” mam na myśli nas – ludzi, a co za tym idzie zarówno dorosłych, jak i dzieci.
Zmiany dotyczą różnych sytuacji, takich jak przeprowadzka, zmiana szkoły, zmiana otaczającego środowiska. Mogą również wydarzyć się na poziomie szkolnym – chociażby przejście z edukacji wczesnoszkolnej do edukacji w klasach 4–8 jest dobrym tego przykładem.
W każdej z powyższych sytuacji czujemy różne emocje – zarówno przyjemne (radość, podekscytowanie), jak i nieprzyjemne, związane ze zmianami trudnymi, takimi jak rozwód czy przeprowadzka do innego kraju. Proces, który towarzyszy (na szczęście!) w każdej sytuacji zmiany, nazywamy adaptacją.
Analizując definicję, adaptacja to „dostosowanie zachowania do wymogów sytuacji i środowiska”. W psychologii oznacza ona mechanizm, który pomaga nam przystosować się do nowych warunków.
Dzieci są szczególnie wrażliwe na zmiany, ponieważ ich poczucie bezpieczeństwa w dużej mierze opiera się na stabilności i przewidywalności. Nowe środowisko – szkoła, nowe miejsce zamieszkania czy inna grupa rówieśnicza – wiąże się z utratą tego, co znane i oswojone.
W przeciwieństwie do dorosłych, dzieci nie mają jeszcze w pełni rozwiniętych strategii radzenia sobie z niepewnością, dlatego często reagują stresem.
Stres adaptacyjny może przejawiać się zarówno w sferze emocjonalnej, jak i somatycznej. Typowe objawy to: rozdrażnienie, płaczliwość, wycofanie społeczne, regres do wcześniejszych zachowań (np. moczenie nocne, potrzeba większej bliskości), problemy ze snem i apetytem. U starszych dzieci mogą pojawić się bóle brzucha, napięcie mięśniowe czy spadek motywacji.
Warto podkreślić, że takie reakcje są naturalną odpowiedzią organizmu na zmianę.
Każde dziecko adaptuje się do nowej sytuacji w indywidualnym tempie, jednak istnieją sygnały, które mogą sugerować, że proces ten przebiega z większym trudem.
Warto obserwować utrzymujące się zmiany nastroju (drażliwość, apatia, smutek), niechęć do uczestniczenia w zajęciach lub kontaktach społecznych, regularnie pojawiające się objawy somatyczne (np. bóle brzucha przed szkołą), regres w zachowaniu, trudności z zasypianiem, zmiany apetytu, unikanie rozmów na temat nowej sytuacji.
Szczególnie istotny jest czas trwania objawów. Krótkotrwałe trudności są typowe w początkowym okresie zmiany, ale jeśli utrzymują się tygodniami lub nasilają, to wyraźny sygnał, że dziecko potrzebuje dodatkowego wsparcia.
Skuteczne wsparcie opiera się na obecności, zrozumieniu i konsekwencji. Pomocne działania to:
Modelowanie spokojnej postawy – dzieci „czytają” emocje dorosłych. Jeśli rodzic zachowuje spokój i okazuje wsparcie, dziecko czuje się bezpieczniej.
Pytanie, które w takich sytuacjach często nasuwa się rodzicom, dotyczy tego, jaką rolę szkoła jako placówka pełni w procesie zmiany i adaptacji dziecka.
Dobrze zorganizowane środowisko szkolne i przedszkolne ma ogromne znaczenie dla powodzenia procesu adaptacji. Nauczyciele i opiekunowie mogą odegrać kluczową rolę, jeśli:
Dziecko, które czuje się zauważone i akceptowane przez dorosłych w nowym środowisku, ma znacznie większą szansę na łagodniejsze przejście przez okres adaptacyjny.
Są sytuacje, w których warto rozważyć konsultację psychologiczną. Jeśli obserwujemy, że objawy stresu adaptacyjnego u dziecka utrzymują się przez kilka tygodni, nasilają się lub znacząco wpływają na codzienne funkcjonowanie — np. pojawia się silna niechęć do szkoły, izolowanie się od rówieśników czy problemy ze snem – wówczas warto zasięgnąć porady psychologicznej.
Psycholog dziecięcy może pomóc dziecku:
Wczesna interwencja nie jest oznaką „poważnego problemu”. Wręcz przeciwnie — często zapobiega pogłębianiu się trudności i skraca czas adaptacji.
Adaptacja do nowych sytuacji to proces, który wymaga czasu, empatii i uważności. Nie ma jednego uniwersalnego scenariusza – każde dziecko przeżywa zmianę w swoim tempie. Najważniejsze, by towarzyszyć mu z akceptacją, jasno komunikować, co się dzieje i budować poczucie bezpieczeństwa.
Wsparcie rodzica i szkoły ma w tym procesie ogromną moc – często to właśnie ono decyduje, czy zmiana stanie się dla dziecka źródłem stresu, czy okazją do rozwoju.
Świąteczne prezenty pod lupą. Lekarze pokazują gablotę grozy: to naprawdę połykają dzieci!
Syndrom „grzecznej dziewczynki”: dlaczego córka nigdy nie mówi „nie” i czym to grozi?
Wysoko wrażliwe dziecko – jak rozpoznać i jak wspierać, by nie przeciążyć emocjonalnie?
Psychoterapia rodzinna – jak pomaga w poprawie relacji i wychowaniu dzieci?
Miesiąc świadomości nowotworów dziecięcych: jak być czujnym rodzicem?
„Szon patrol”: kiedy żart staje się przemocą – wywiad z psychologiem młodzieży
Serwis HaloDoctor ma charakter wyłącznie informacyjny i edukacyjny i w żadnym wypadku nie zastępuje konsultacji medycznej. W celu dokładnej diagnozy zalecany jest kontakt z lekarzem. Jeśli jesteś chory, potrzebujesz konsultacji lekarskiej, e‑Recepty lub zwolnienia lekarskiego umów wizytę teraz. Nasi lekarze są do Twojej dyspozycji 24 godziny na dobę!
Świąteczne prezenty pod lupą. Lekarze pokazują gablotę grozy: to naprawdę połykają dzieci!
Syndrom „grzecznej dziewczynki”: dlaczego córka nigdy nie mówi „nie” i czym to grozi?
Wysoko wrażliwe dziecko – jak rozpoznać i jak wspierać, by nie przeciążyć emocjonalnie?
Psychoterapia rodzinna – jak pomaga w poprawie relacji i wychowaniu dzieci?
Miesiąc świadomości nowotworów dziecięcych: jak być czujnym rodzicem?
„Szon patrol”: kiedy żart staje się przemocą – wywiad z psychologiem młodzieży