Czy konieczna jest suplementacja witaminy D zimą?

Promienie słoneczne skutecznie wpływają na produkcję witaminy D. Wystarczy nawet 15 minut spaceru, aby wyprodukować dzienne zapotrzebowanie tej witaminy. W jaki sposób możemy radzić sobie z brakiem słońca w miesiącach jesienno-zimowych, aby zapewnić organizmowi odpowiednią dawkę witaminy D?

Czy konieczna jest suplementacja witaminy D zimą?
Spis treści
Witamina D działa wielokierunkowo Brak słońca a niedobory witaminy D Witamina D w diecie Synteza skórna witaminy D Witamina D jest niezbędna dla organizmu Jak dawkować witaminę D? Konsultacja z lekarzem i badanie krwi

Witamina D działa wielokierunkowo

 

Pod nazwą witaminy D mamy na myśli grupę rozpuszczalnych w tłuszczach steroidowych i organicznych związków chemicznych. Witamina ta jest w naszym organizmie odpowiedzialna m.in za:

 

  • prawidłowe działanie układu odpornościowego
  • utrzymanie prawidłowego stężenia glukozy we krwi
  • ochronę skóry i jej regenerację
  • działanie przeciwnowotworowe
  • regulację ciśnienia tętniczego
  • prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego

 

Brak słońca a niedobory witaminy D

 

Zimą oddziaływanie promieniowania na mieszkańców Europy Środkowej jest bardzo niskie ze względu na szerokość geograficzną (co wiąże się też z kątem padania promieni UV), stąd potrzebna jest dieta wzbogacona o produkty zawierające witaminę D, bądź odpowiednia suplementacja.

 

Witamina D w diecie

 

Największymi źródłami witaminy D są tłuste ryby. Niestety statystyczny Polak zjada ich zaledwie około 240 g na tydzień. Najbogatsze w witaminę D są:
 

  • śledź w oleju
  • pstrąg tęczowy
  • łosoś
  • makrela wędzona
  • sardynki
  • ostrygi

 

Inne produkty spożywcze zawierające witaminę D to:
 

  • margaryna miękka, 60% tłuszczu
  • żółtko jaja kurzego
  • pieczarka uprawna
  • schab pieczony
  • masło ekstra
  • ser żółty
  • wieprzowina

 

Synteza skórna witaminy D

 

Jasna cera syntetyzuje ją trzy do pięciu razy skuteczniej niż skóra ciemna lub opalona, ponieważ pigmenty melaniny działają jako bariera dla promieni UVB.

 

Negatywny wpływ na przyswajalność witaminy D ma również nadwaga i otyłość, a także zanieczyszczenie środowiska, pochmurna pogoda i kremy przeciwsłoneczne.

 

Witamina D jest niezbędna dla organizmu

 

Niedobór witaminy D może przyczynić się do wielu schorzeń:

 

  • obniżona odporność organizmu
  • insulinooporność i cukrzyca
  • zaburzenia pracy tarczycy
  • problemy autoimmunologiczne
  • zły nastrój, przygnębienie, apatia
  • depresja
  • problemy ze snem, koncentracją i pamięcią
  • większa wrażliwość na ból
  • częste chroniczne bóle kostno-mięśniowe 
  • osłabienie kondycji skóry i włosów

 

Jak dawkować witaminę D?

 

Najlepiej zacząć zażywać witaminę D już od września do kwietnia codziennie w niskich dawkach lub przez cały rok, jeśli w miesiącach letnich nie jest zapewniona synteza skórna.

 

Nie jest rekomendowane nagłe spożywanie bardzo dużych dawek, gdyż organizm dorosłego człowieka jest w stanie przyswoić jednorazowo maksymalnie 1000 j.m.

 

Witaminę przyjmujemy w zależności od wieku:

 

  • 0-12 miesięcy 400 j.m./dzień
  • dzieci 1-10 lat 600-1000 j.m./dzień
  • dzieci 11-18 lat 800-1000 j.m./dzień
  • dorośli 19-65 lat 1000-2000 j.m./dzień
  • seniorzy >67 lat 1000-3000 j.m./dzień

 

Konsultacja z lekarzem i badanie krwi

 

Warto zrobić badanie krwi, aby określić dokładny niedobór witaminy D3 i skonsultować wyniki z lekarzem. Prawidłowa suplementacja zależy przede wszystkim od masy ciała i podaży witaminy D w diecie przez cały rok.

 

Jak w przypadku każdego suplementu diety, należy uważać na przedawkowanie. Zbyt duża ilość witaminy D może powodować pewne działania niepożądane, takie jak: bóle mięśni i kości, zaburzenia rytmu serca lub problemy z nerkami.

 

Przed zastosowaniem suplementacji witaminą D skonsultuj się z lekarzem i poproś o skierowanie na badania krwi. Możesz wybrać opcję wizyty online i bez wychodzenia z domu uzyskać poradę wraz z e-Receptą i e-Skierowaniem.

Najnowsze pytania pacjentów
internista
Ile jednostek witaminy D3 przyjmować na Islandii?
Od jakiegoś czasu przebywam na Islandii i w związku z tym suplementuję witaminę D3. Używam w tym...
2021-02-02 11:05:51
Paweł Skoczylas
lekarz, internista, lekarz rodzinny
Umów wizytę
Bezpiecznie może Pani zwiększyć dawkę do dwóch kropli preparatu.
Piotr Matysik
lekarz rodzinny, lekarz chorób wewnętrznych
Umów wizytę
W krajach "południowych" mimo większego nasłonecznienia obowiązuje standard 2000j. o tej porze roku.
Zobacz więcej
CHCESZ ZADAĆ PYTANIE?
Musisz napisać jeszcze: 50 znaków.
Lekarz online czeka na Ciebie
Polecani lekarze
Maciej Tężycki
lekarz, lekarz w trakcie specjalizacji, lekarz rodzinny
4.96 / 27 opinii
Paweł Skoczylas
lekarz, internista, lekarz rodzinny
4.99 / 7969 opinii
Dawid Luwański
lekarz, ginekolog - położnik
4.89 / 1576 opinii
Marcin Myszura
lekarz
4.96 / 1948 opinii