ADHD, czyli zespół aktywności psychoruchowej z deficytem uwagi jest psychicznym zaburzeniem zachowania, najczęściej występującym u dzieci oraz młodzieży. Charakteryzuje się obniżoną zdolnością koncentracji uwagi, hiperaktywnością oraz impulsywnością.
Pierwsze symptomy ujawniają się ok. 5. roku życia, jednak najbardziej widoczne stają się zwykle w okresie wczesnoszkolnym między 6 a 9 rokiem życia. ADHD występuje z taką samą częstotliwością u chłopców, jak i dziewczynek. Zaburzenia mogą utrzymywać się w okresie nastoletnim oraz w życiu dorosłym.
Dzielimy je na trzy kategorie:
Zaburzenia koncentracji uwagi:
Hiperaktywność:
Porywczość:
Na powstanie zaburzenia może mieć wpływ wiele czynników, w ostatnich latach badano wpływ czynników genetycznych i dowiedziono, że jest to najczęstsza przyczyna. Duże znaczenie mogą mieć również urazy przebyte w trakcie ciąży, przyjmowanie przez matkę substancji psychoaktywnych oraz alkoholu w trakcie jej trwania, mała waga urodzeniowa oraz niedotlenienie podczas porodu.
Za wystąpienie ADHD odpowiedzialne są również uszkodzenia w obrębie centralnego układu nerwowego dziecka, niewystarczająca aktywacja dopaminy w strukturach mózgu oraz spowolnione procesy hamowania neuronalnego.
Na wystąpienie zaburzenia może wpływać również dieta wysoko przetworzona, pełna substancji chemicznych i konserwujących, a także zaniedbanie dziecka i jego rozwoju.
W celu postawienia prawidłowej diagnozy niezbędna jest współpraca psychologa, pediatry i psychiatry, a czasami również neurologa dziecięcego. Specjalista przeprowadza wywiad na temat zachowań dziecka wśród grupy rówieśniczej, w domu oraz szkole- tutaj bardzo często korzysta się z opinii szkolnego pedagoga lub wychowawcy.
Mały pacjent proszony jest o wykonanie szeregu testów, które mają ocenić jego zdolności intelektualne, umiejętność koncentracji oraz zapamiętywania. Dziecko proszone jest również o wykonanie testów ruchowych, które badają jego sprawność oraz koordynację ruchową.
Na tym etapie bardzo ważne jest również wykluczenie innych chorób oraz zaburzeń, które mogą wpływać na zachowanie dziecka. Najczęściej bierze się pod uwagę zaburzenia osobowości, chorobę afektywną dwubiegunową, zaburzenia adaptacyjne, upośledzenie umysłowe czy nerwicę natręctw.
Specjalista powinien również zapytać o warunki mieszkalne oraz sytuacje jaka panuje w domu rodzinnym dziecka.
Bardzo często u dzieci z ADHD występuje dysleksja oraz zaburzenia lękowe. Należy również wykluczyć, sytuację, w której na zachowanie dziecka wpływają leki przewlekle stosowane lub substancje psychotropowe czy dopalacze. Wyklucza się również zatrucie ołowiem i substancjami chemicznymi.
Należy również rozpatrzyć problem na poziomie neuronalno-somatycznym i wykluczyć problemy ze wzrokiem, słuchem, padaczkę czy zaburzenia tarczycy.
Leczenie oraz plan terapii zależne są od stanu dziecka oraz intensywności jaką przybrało zaburzenie. W farmakoterapii stosuje się leki psychostymulujące, np. metylofenidat, który działa uspokajająco, ale również poprawia koncentracje. Niestety lek może działać uzależniająco i powodować zaburzenia wzrostu czy snu.
Stosuje się również chlorowodorek atomoksetyny, leki zmniejszające wydzielanie noradrenaliny oraz niektóre antydepresanty. Powszechnie stosowanym lekiem jest również haloperidol- wycisza on działania agresywne u dzieci.
Poza terapią indywidualną dziecka, stosuje się często terapię rodzinną. W procesie terapii dziecko uczy się kontrolować swoją złością oraz w jaki sposób może wykorzystać swoją energię w dobry sposób. Nabywa podstawowych technik, które pomogą mu w koncentracji, skuteczności czy chociażby nawiązywaniu relacji.
Serwis HaloDoctor ma charakter wyłącznie informacyjny i edukacyjny i w żadnym wypadku nie zastępuje konsultacji medycznej. W celu dokładnej diagnozy zalecany jest kontakt z lekarzem. Jeśli jesteś chory, potrzebujesz konsultacji lekarskiej, e‑Recepty lub zwolnienia lekarskiego umów wizytę teraz. Nasi lekarze są do Twojej dyspozycji 24 godziny na dobę!