Gdy dziecko zmaga się z lękami, niską samooceną czy trudnościami w relacjach, rodzice często szukają skutecznej i wspierającej formy pomocy. Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach (TSR) to podejście, które zamiast skupiać się na problemach, wzmacnia to, co już działa i pomaga dziecku odzyskać poczucie sprawczości. O tym, jak wygląda TSR w praktyce i dlaczego warto zaangażować w nią całą rodzinę, w wywiadzie dla HaloDoctor.pl mówi Agnieszka Dąbrowska, psycholożka dzieci i młodzieży z Poradni MeWell.
Agnieszka Dąbrowska: Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach (TSR) to podejście krótkoterminowe, które zamiast skupiać się na problemach i źródłach trudności, koncentruje się na poszukiwaniu rozwiązań i mocnych stron dziecka lub nastolatka.
Terapeuta pomaga młodej osobie w ustaleniu konkretnych kroków prowadzących do poprawy sytuacji. W odróżnieniu od tradycyjnych form psychoterapii, TSR nie analizuje przeszłości, lecz koncentruje się na teraźniejszości i tym, co ma się wydarzyć, wzmacniając wiarę dziecka w jego mocne strony i możliwości zmiany.
A.D.: TSR bardzo dobrze sprawdza się w sytuacjach, gdy potrzebne jest szybkie wsparcie i wzmocnienie poczucia sprawczości. Ta forma terapii może być szczególnie skuteczna, gdy dziecko mierzy się z obniżoną samooceną i gorszym nastrojem, lękami, problemami w relacjach rówieśniczych, czy w szkole.
Dzięki pozytywnemu i skoncentrowanemu na sukcesach podejściu w TSR może być też łatwiej nawiązać współpracę z dzieckiem, które nie jest chętne do korzystania z pomocy.
A.D.: Głównym celem pierwszego spotkania w podejściu TSR jest nawiązanie relacji współpracy i zbudowaniu zaufania. Terapeuta sprawdza, co jest powodem zgłoszenia, jednak skupia się przede wszystkim na tym, co już działa, co dziecko lubi i co chciałoby osiągnąć.
Zamiast pogłębiania problemu, terapeuta koncentruje się na wyjątkach od trudności, mocnych stronach dziecka i zasobach całej rodziny. Często omawiane jest też to, jak może wyglądać sytuacja dziecka, gdy problem zostanie rozwiązany. Takie spotkanie najczęściej kończy się podsumowaniem i omówieniem możliwych kroków do osiągnięcia poprawy.
A.D.: TSR może być skutecznie stosowana w pracy z przedszkolakami, choć forma pracy jest wówczas dostosowana do możliwości rozwojowych dziecka i często uwzględnia zabawę, by pomóc dziecku wyrazić swoje potrzeby i pragnienia. Do pracy z młodszymi dziećmi dedykowana jest specjalna metoda Kid’s Skills, która może być stosowana w terapii dzieci od ok. 3 roku życia.
Kids’ Skills koncentruje się na uczeniu się nowych umiejętności, które pomagają dziecku lepiej radzić sobie w trudnych sytuacjach. W tej narracji dziecko staje się aktywnym bohaterem zmiany i wybiera, jakiej umiejętności chce się nauczyć. Ważne jest zaangażowanie rodziców i opiekunów, którzy wspierają dziecko, kibicują mu i celebrują sukcesy, motywując w ten sposób do dalszej pracy.
A.D.: W podejściu TSR rodzice lub opiekunowie są aktywnie włączani w proces terapeutyczny. Ich rola jest bardzo ważna, ponieważ to oni na co dzień towarzyszą dziecku i mogą wspierać wprowadzanie zmian.
W TSR rodzice uczestniczą w rozmowach z terapeutą i pomagają określić cel pracy, jak też zauważać jej postępy. Są zachęcani do wzmacniania mocnych stron dziecka i świętowania wspólnych sukcesów. Włączenie rodziców w proces terapii nie tylko zwiększa jej skuteczność, ale też wzmacnia relację dziecka z rodzicem. Dzięki temu zmiana zachodzi nie tylko w gabinecie terapeutycznym, ale przenosi się na codzienne życie.
A.D.: Takim przykładem może być współpraca z 7-letnim chłopcem, którego trudności dotyczyły kłopotów z samodzielnym zasypianiem. Chłopiec odmawiał spania w swoim pokoju z uwagi na towarzyszące mu lęki i od kilku miesięcy każdą noc spędzał w łóżku rodziców. Podczas spotkań w podejściu TSR, zamiast skupiać się na analizie lęków czy przeszłych doświadczeń, terapeuta zaprosił chłopca do rozmowy o tym, jak wyglądałby idealny wieczór, w którym możliwe byłoby zaśnięcie w swoim łóżku.
Chłopiec opisał, że chciałby czuć się spokojny, mieć zapalone światło w pokoju a w łóżku dużego pluszaka, do którego mógłby się przytulić. Z pomocą terapeuty i rodziców wypracowano konkretne działania, które mogłyby ułatwić chłopcu zaśnięcie w swoim łóżku: np. przeniesienie lampki na stolik obok łóżka, wybór pluszaka, przy którym chłopiec będzie czuł się bezpiecznie.
W kolejnych tygodniach chłopiec nabierał przekonania do podejmowania samodzielnych prób a rodzice zaczęli zauważać drobne zmiany, które były wzmacniane w dalszych rozmowach. Po kilku spotkaniach chłopiec zaczął zasypiać w swoim pokoju, jak też dostrzegać swoje mocne strony i osiągnięcia.
Świąteczne prezenty pod lupą. Lekarze pokazują gablotę grozy: to naprawdę połykają dzieci!
Syndrom „grzecznej dziewczynki”: dlaczego córka nigdy nie mówi „nie” i czym to grozi?
Wysoko wrażliwe dziecko – jak rozpoznać i jak wspierać, by nie przeciążyć emocjonalnie?
Jak wspierać dziecko w adaptacji do nowych sytuacji: szkoła, przeprowadzka, zmiana otoczenia?
Psychoterapia rodzinna – jak pomaga w poprawie relacji i wychowaniu dzieci?
Miesiąc świadomości nowotworów dziecięcych: jak być czujnym rodzicem?
Serwis HaloDoctor ma charakter wyłącznie informacyjny i edukacyjny i w żadnym wypadku nie zastępuje konsultacji medycznej. W celu dokładnej diagnozy zalecany jest kontakt z lekarzem. Jeśli jesteś chory, potrzebujesz konsultacji lekarskiej, e‑Recepty lub zwolnienia lekarskiego umów wizytę teraz. Nasi lekarze są do Twojej dyspozycji 24 godziny na dobę!
Świąteczne prezenty pod lupą. Lekarze pokazują gablotę grozy: to naprawdę połykają dzieci!
Syndrom „grzecznej dziewczynki”: dlaczego córka nigdy nie mówi „nie” i czym to grozi?
Wysoko wrażliwe dziecko – jak rozpoznać i jak wspierać, by nie przeciążyć emocjonalnie?
Jak wspierać dziecko w adaptacji do nowych sytuacji: szkoła, przeprowadzka, zmiana otoczenia?
Psychoterapia rodzinna – jak pomaga w poprawie relacji i wychowaniu dzieci?
Miesiąc świadomości nowotworów dziecięcych: jak być czujnym rodzicem?