Dzieci w różnym wieku mogą doświadczać trudności w nawiązywaniu relacji z rówieśnikami. Problem ten bywa złożony, a jego rozwiązanie wymaga zrozumienia indywidualnych potrzeb dziecka, odpowiedniego wsparcia ze strony rodziców oraz - w niektórych przypadkach - pomocy specjalisty. Psycholożka i psychoterapeutka Aleksandra Czarnecka z Poradnie Zdrowia Psychicznego Psychoklinika wskazuje na najważniejsze aspekty związane z tym zagadnieniem.
Powody, dla których dziecko może mieć trudności w odnalezieniu się w grupie rówieśniczej, są różnorodne.
- Najczęściej ich źródłem są cechy indywidualne, takie jak nieśmiałość, strach przed odrzuceniem czy niska samoocena – tłumaczy Aleksandra Czarnecka.
W niektórych przypadkach problem wynika z wcześniejszych przykrych doświadczeń, jak konflikt z rówieśnikami czy odrzucenie.
Aleksandra Czarnecka zwraca również uwagę na wpływ środowiska zewnętrznego, zwłaszcza ograniczonego kontaktu z rówieśnikami w wyniku pandemii, choroby czy wykluczenia z aktywności społecznych. Takie sytuacje mogą prowadzić do zaburzenia komunikacji i utraty umiejętności odnajdywania się w grupie.
Trudności w nawiązywaniu relacji przez dziecko mogą manifestować się na wiele sposobów.
- Dziecko takie częściej jest smutne, wycofane i nie chce opowiadać o swoich przeżyciach w szkole czy przedszkolu – wskazuje ekspertka.
Dziecko może także:
Rodzice odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu umiejętności społecznych swoich dzieci.
- Nade wszystko dziecko musi czuć się kochane i doceniane – nie za efekty, lecz za starania i wysiłek – podkreśla Aleksandra Czarnecka.
Ekspertka zaleca, aby rodzice zadbali o zdrowe relacje w domu i nauczyli dziecko szacunku do innych. Ważne jest również wspieranie jego pasji i zainteresowań, na przykład poprzez udział w kołach zainteresowań czy zajęciach warsztatowych. Takie aktywności tworzą przestrzeń do interakcji z rówieśnikami i pomagają budować przyjaźnie.
Rodzice powinni również wprowadzać dziecko w zasady funkcjonowania w grupie, ucząc odpowiedzialności za własne działania oraz poszanowania innych.
- Szczęśliwe, świadome swojej wartości dziecko, wychowujące się w bezpiecznych, przewidywalnych warunkach, łatwiej nawiązuje relacje – przekonuje psycholożka.
Wsparcie specjalisty może okazać się konieczne, jeśli podejmowane przez rodziców działania nie przynoszą efektów. Jak zauważa psycholożka:
- Jeżeli dziecko mimo prób aktywizacji alienuje się, ma obniżoną motywację lub przejawia zachowania autoagresywne, jest to ważne wskazanie do terapii.
W takich przypadkach psycholog może pomóc dziecku zrozumieć swoje emocje i nauczyć je, jak je wyrażać w adekwatny sposób.
Praca z psychologiem pozwala także na wypracowanie zdrowej samooceny i rozwijanie umiejętności społecznych, co zaprocentuje w przyszłości.
Samotność po 30., 40., 50. Jak budować relacje, gdy dotychczasowa sieć społeczna się kurczy?
Święta bez stresu? Psycholog zdradza, jak przeżyć ten czas w spokoju
Rozstanie jak żałoba – jak przeżyć stratę i odbudować siebie
Przemoc emocjonalna, love bombing, kontrola: te mechanizmy obnaża film „Dom dobry”
Jesienna chandra czy depresja sezonowa? Kiedy warto porozmawiać z psychologiem
Syndrom pustego gniazda – jak poradzić sobie, gdy dzieci opuszczają dom?
Serwis HaloDoctor ma charakter wyłącznie informacyjny i edukacyjny i w żadnym wypadku nie zastępuje konsultacji medycznej. W celu dokładnej diagnozy zalecany jest kontakt z lekarzem. Jeśli jesteś chory, potrzebujesz konsultacji lekarskiej, e‑Recepty lub zwolnienia lekarskiego umów wizytę teraz. Nasi lekarze są do Twojej dyspozycji 24 godziny na dobę!
Samotność po 30., 40., 50. Jak budować relacje, gdy dotychczasowa sieć społeczna się kurczy?
Święta bez stresu? Psycholog zdradza, jak przeżyć ten czas w spokoju
Rozstanie jak żałoba – jak przeżyć stratę i odbudować siebie
Przemoc emocjonalna, love bombing, kontrola: te mechanizmy obnaża film „Dom dobry”
Jesienna chandra czy depresja sezonowa? Kiedy warto porozmawiać z psychologiem
Syndrom pustego gniazda – jak poradzić sobie, gdy dzieci opuszczają dom?