Czy rzeczywiście nie powinno się jeść wieczorem?

Od wielu lat wśród ludzi chcących schudnąć krąży przekonanie, że po godzinie 18-stej nie powinno się spożywać już żadnych posiłków. Czy twierdzenie to jest słuszne i jakie wady i zalety ma takie postępowanie?

 

  08 października 2021

Czy rzeczywiście nie powinno się jeść wieczorem?
Spis treści
Jak to może wyglądać w praktyce? Mity dotyczące jedzenia wieczorem Fakty dotyczące jedzenia wieczorem

Jak to może wyglądać w praktyce?

 

Typowy rozkład dnia dla większości osób wygląda tak, że pracują od godziny 8:00 do 16:00, bądź 17:00. Chcąc wprowadzić w życie zasadę, według której ostatni posiłek należy zjeść przed godziną 18-tą, tak naprawdę stosują dietę intermittent fasting, a także zmniejszają ilość spożywanych przez siebie kalorii - w ciągu dnia zazwyczaj nie mają zbyt wiele czasu na jedzenie. Stąd, dochodzi do redukcji tkanki tłuszczowej - ze względu na ograniczenie ilości spożywanych kalorii, a także więcej chęci do ruchu, ponieważ w wyniku poszczenia wzrasta poziom adrenaliny i kortyzolu we krwi. Po zjedzeniu posiłku natomiast rozpoczyna się proces trawienia, i w wyniku pobudzenia przywspółczulnego stajemy się senni i mamy mniejszy zapał do wykonywania aktywności fizycznej.

 

Więcej o benefitach i wadach diety intermittent fasting (IF).

 

Mity dotyczące jedzenia wieczorem

 

  • podczas snu spowalnia się metabolizm - MIT, ponieważ nocna podstawowa przemiana materii jest taka sama jak w ciągu dnia,
  • nie należy jeść po godzinie 18:00 - MIT, ponieważ ostatni posiłek przed snem najlepiej zjeść na tyle późno, aby nie czuć się głodnym podczas zasypiania i na tyle wcześnie, aby proces trawienia nie wpływał na jakość naszego snu. Przyjmuje się, że optymalnie dobrze zjeść ostatni posiłek ok. 2-3 h przed snem,
  • nie powinno się spożywać węglowodanów wieczorem - MIT, ponieważ są niezbędne, biorąc pod uwagę, że organizm podczas snu się regeneruje, co jest możliwe dzięki dostarczeniu odpowiednio zbilansowanego posiłku.

 

Fakty dotyczące jedzenia wieczorem

 

  • sposobem na zrzucenie kilogramów nie jest niejedzenie po 18:00, ale ujemny bilans kaloryczny i odpowiednio skomponowana dieta,
  • nie należy spożywać na kolację potraw tłustych, smażonych. Lepiej przygotować sobie np. duszone, pieczone lub gotowane warzywa,
  • w ostatnim posiłku w ciągu dnia powinna znajdować się odpowiednia porcja białka (ok. 20-30 g), występuje np. w rybach czy chudych mięsach, wspomaga to regenerację mięśni,
  • 2/3 posiłków w ciągu dnia powinny stanowić węglowodany (np. produkty zbożowe, warzywa i owoce), a resztę niech stanowią białka o wysokiej wartości biologicznej (drób, ryby, jaja i produkty mleczne),
  • wieczorem nie należy spożywać wysokoprzetworzonych produktów, tj. chipsy, słodycze, wędliny czy fast-foody, mogą one wywoływać bóle brzucha i wzdęcia,
  • kolacja jako ostatni posiłek w ciągu dnia jest niezwykle ważna dla procesów regeneracji ciała podczas snu, a także jakości samego snu.

 

Nie zapominajmy także o właściwym nawodnieniu w ciągu dnia (2-3 litry wody), bowiem zbyt mała ilość wody w organizmie spowalnia metabolizm tłuszczów. Przyjmuje się także, iż dla zachowania optymalnej pracy przewodu pokarmowego i lepszego wchłaniania substancji odżywczych z pokarmów, należy spożywać większą ilość małych posiłków dziennie (ok. 4-6), a nie jeść ich np. tylko 3 i ostatni przed godziną 18:00.

 

Chciałbyś/chciałabyś schudnąć/wprowadzić zdrowe nawyki żywieniowe do swojej codziennej rutyny, ale nie masz pojęcia jak się za to zabrać? Skorzystaj z konsultacji z dietetykiem/dietetyczką online i bez wychodzenia z domu uzyskaj cenne porady dotyczące Twojego jadłospisu.

Najnowsze pytania pacjentów
Zobacz więcej
CHCESZ ZADAĆ PYTANIE?
Musisz napisać jeszcze: 50 znaków.
Lekarz online czeka na Ciebie
Polecani lekarze
Maciej Tężycki
lekarz rodzinny, internista, lekarz
4.96 / opinii
Paweł Skoczylas
lekarz, internista, lekarz rodzinny
4.99 / opinie
Łukasz Blukacz
ginekolog - położnik
5.00 / opinii
Dawid Luwański
lekarz, ginekolog - położnik
4.89 / opinie