Awokado - właściwości lecznicze i wartości odżywcze

Awokado to egzotyczny owoc, który posiada bardzo cenne właściwości odżywcze i zdrowotne. Awokado składa się w 80% ze zdrowego tłuszczu i ma bardzo niską zawartość cholesterolu. Jest bogate w witaminy oraz w wapń, miedź i fosfor. Dlaczego warto włączyć do diety ten owoc? Jakie ma właściwości zdrowotne?

 

  02 września 2021

Awokado - właściwości lecznicze i wartości odżywcze
Spis treści
Awokado - podstawowe informacje Awokado - wartości odżywcze Ile kalorii ma awokado? Właściwości lecznicze awokado Awokado a cukrzyca Glutation w awokado Awokado w trakcie ciąży Czy awokado wpływa na odchudzanie?

Awokado - podstawowe informacje

 

Drzewo awokado to roślina, która jest określana mianem jednego z najzdrowszych owoców świata. Od dawna uprawiana jest w Meksyku, a jej wykorzystanie w tradycyjnej medycynie jest bardzo szerokie - od leczenia biegunki, bólu brzucha czy wrzodów żołądka, po cukrzycę, miażdżycę czy hipercholesterolemię. Awokado jest doskonałym uzupełnieniem codziennej diety i korzystnie wpływa na układ immunologiczny.

 

Awokado - wartości odżywcze

 

Awokado zawiera zdrowe tłuszcze nienasycone, jednonienasycone kwasy tłuszczowe omega-9, nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, witaminy A, B6, C, E, K, ryboflawinę, tiaminę, kwas foliowy i niacynę oraz minerały takie jak wapń, żelazo, magnez, cynk, sód, fosfor i potas. W tym owocu jest niewiele cukrów prostych.

 

Według danych USDA National Nutrient Database for Standard Reference w 100 gramach awokado można znaleźć następujące wartości:

 

a)witamin

 

  • Witamina C - 10,0 mg
  • Witamina A - 146 IU
  • Witamina E - 2,07 mg
  • Witamina K - 21,0 µg
  • Tiamina - 0,067 mg
  • Ryboflawina - 0,130 mg
  • Niacyna - 1,738 mg
  • Witamina B6 - 0,257 mg
  • Kwas foliowy - 81 µg

 

b)minerałów

 

  • Wapń - 12 mg
  • Żelazo - 0,55 mg
  • Magnez - 29 mg
  • Fosfor - 52 mg
  • Potas - 485 mg
  • Sód - 7 mg
  • Cynk - 0,64 mg

c)kwasów tłuszczowych:

 

  • nasycone - 2,126 g
  • jednonienasycone - 9,799 g
  • wielonienasycone - 1,816 g

 

Ile kalorii ma awokado?

 

W 100 g awokado znajduje się 14,66 g tłuszczów, 8,53 g węglowodanów, 6,7 g błonnika i 2 g białka. Wartość energetyczna tego egzotycznego owocu w 100 g masy netto wynosi 150 kcal. Jednym z głównych składników miąższu awokado jest woda, która stanowi od 67% do 78% zawartości.

 

Właściwości lecznicze awokado

 

Spożywanie tego egzotycznego owocu wpływa korzystnie na zdrowie:

 

  • reguluje poziom cukru we krwi,
  • posiada właściwości przeciwzapalne,
  • reguluje ciśnienie krwi,
  • obniża poziom cholesterolu,
  • zmniejsza ryzyko chorób serca i udarów,
  • wspomaga walkę z miażdżycą,
  • stymuluje układ immunologiczny,
  • wspomaga pracę narządu wzroku,
  • poprawia pracę mózgu,
  • podtrzymuje uczucie sytości,
  • wpływa pozytywnie na równowagę wodno-elektrolitową organizmu,
  • poprawia stan skóry.

 

Awokado a cukrzyca

 

Owoc awokado ma niski indeks glikemiczny i zawiera mało cukrów prostych. Dzięki tym zaletom jest świetnym uzupełnieniem diety cukrzyków. Zawartość błonnika i jednonienasyconych kwasów tłuszczowych wpływa pozytywnie na regulację glikemii poposiłkowej, obniża insulinoopornoć i reguluje poziom glukozy we krwi.

 

Glutation w awokado

 

Glutation jest antyoksydantem odpowiedzialnym za przyswajalność przeciwutleniaczy, działa korzystnie na wątrobę i system nerwowy. Dzięki glutationowi wątroba regularnie oczyszcza się z toksyn a komórki nerwowe regenerują się.

 

Awokado w trakcie ciąży

 

Włączenie awokado do swojej diety jest szczególnie polecane zarówno osobom starającym się o dziecko, jak i kobietom w ciąży. W owocu awokado znajduje się duża ilość kwasu foliowego, który pozytywnie wpływa na rozwój układu nerwowego u płodu. Warto zastanowić się nad spożywaniem tego owocu mimo stosowania kwasu foliowego w postaci suplementu.

 

Mężczyźni również mogą rozważyć jedzenie awokado, gdyż potas i kwas foliowy zawarte w tym owocu wpływają korzystnie na płodność męską, poprawiają bowiem jakość nasienia.

 

Czy awokado wpływa na odchudzanie?

 

Mimo dużej zawartości tłuszczu i wysokiej kaloryczności, awokado jest zalecane osobom chcącym schudnąć. Awokado zawiera bowiem jednonienasycone i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które przydają się w dietach redukcyjnych.

 

Awokado zawiera dużo błonnika, który również wspiera proces odchudzania. Po zjedzeniu tego owocu długo utrzymuje się uczucie sytości, co redukuje napady głodu. Błonnik wpływa też korzystnie na pracę jelit i ułatwia wypróżnianie (zwiększa objętość masy stolca).

 

Zastanawiasz się nad włączeniem do diety awokado? Myślisz o pracy nad swoimi nawykami żywieniowymi? Swoje wątpliwości możesz omówić z dietetykiem podczas konsultacji online. Zarejestruj się i bez wychodzenia z domu porozmawiaj ze specjalistą.

Lekarz online czeka na Ciebie
Polecani lekarze
Maciej Tężycki
lekarz, lekarz w trakcie specjalizacji, lekarz rodzinny
4.96 / 27 opinii
Paweł Skoczylas
lekarz, internista, lekarz rodzinny
4.99 / 7877 opinii
Piotr Szuba
lekarz w trakcie specjalizacji, pediatra, lekarz rodzinny
4.91 / 1718 opinii
Dawid Luwański
lekarz, ginekolog - położnik
4.89 / 1568 opinii