1. Artykuły
  2. Kiedy do logopedy z małym dzieckiem. Sygnały alarmowe

Kiedy do logopedy z małym dzieckiem. Sygnały alarmowe

Nie tylko problemy z rozwojem mowy, ale i trudności z karmieniem, nieprawidłowym oddechem czy nadmiernym ślinieniem. O tym jakie sygnały powinny zaalarmować rodziców o konieczności wizyty z maluchem u logopedy, a także jak rozwijać mowę dziecka w codziennych sytuacjach i dlaczego należy unikać smoczka - mówi mgr Kinga Frąckiewicz,  specjalistka logopedii z Psychoklinika Poradnie Zdrowia Psychicznego.

Kiedy do logopedy z małym dzieckiem. Sygnały alarmowe
Spis treści
Trudności z karmieniem noworodka Dziecko nie głuży i nie gaworzy Pierwsze słowa dziecka i łączenie wyrazów Głoski sz, ż, cz, dż - w piątym roku życia Nieprawidłowy oddech, ślinienie się, seplenienie Jak nauczyć dziecko mówić? Śpiewaj i opowiadaj Prawidłowe karmienie łyżeczką. Kubek „niekapek” do kosza Awantura o smoczek. Dlaczego wpływa negatywnie na mowę dziecka

Trudności z karmieniem noworodka

 

Rodzice od najwcześniejszych chwil życia dziecka powinni być wyczuleni na sygnały świadczące o tym, że ich maluch potrzebuje wsparcia logopedy. Pierwszym sygnałem alarmowym są trudności z karmieniem noworodka.

 

Kiedy dziecko krztusi się podczas jedzenia, ma problemy ze ssaniem i  połykaniem, kiedy pokarm często się „ulewa”, występują częste kolki, dziecko je niechętnie - wylicza nasza specjalistka, logopeda Kinga Frąckiewicz.

 

I dodaje:

 

Jeżeli w późniejszym czasie ma kłopot zgryzieniem, odmawia jedzenia różnorodnych konsystencji pokarmu, kiedy występują problem z rozszerzaniem diety dziecka. Tego typu sytuacje powinny skłonić rodziców do wizyty u logopedy.

arrow Dysleksja rozwojowa. Wczesne rozpoznanie daje szanse
arrow Zęby mleczne. Kiedy pierwsza wizyta u dentysty?
arrow Nudzi mi się! To wspaniale - odpowiada psycholog
arrow Jak rozmawiać z dzieckiem o śmierci? Psychoonkolog: nie warto tego odwlekać
arrow Dziecko nie chce jeść? Dietetyk ma proste wskazówki dla rodziców
arrow Jak rozmawiać z nastolatkiem o seksie?

Dziecko nie głuży i nie gaworzy

 

Kolejny sygnał alarmowy to sytuacja, gdy dziecko nie głuży - około trzeciego miesiąca życia i nie gaworzy - u dziecka między 6 a 10 miesiącem życia.

 

Około trzeciego miesiąca życia, dziecko zaczyna głużyć, wydawać dźwięki tylnojęzykowe takie jak „a-ggg...”. U dziecka między 6 a 10 miesiącem życia pojawia się natomiast gaworzenie. W tym okresie dziecko powinno już łączyć i podwajać sylaby takie jak „ma-ma, ba-ba, pa-pa” - zauważa Kinga Frąckiewicz.

 

Pierwsze słowa dziecka i łączenie wyrazów

 

Pierwsze słowa zaczynają się pojawiać zwykle między 10 a 18 miesiącem życia. Sygnałem alarmowym powinno być to, kiedy do końca drugiego roku życia dziecko nie wymawia pojedynczych wyrazów.

 

Wtedy na pewno musimy się udać do logopedy. Pamiętajmy jednak, że za pojedyncze słowo możemy uważać każdy wyraz, którym maluch stale w ten sam sposób nazywa dany obiekt. Jeśli więc niezmiennie mówi na kota „mjama”, na ptaka „ptaptama”, a na konia „taj”, możemy te nazwy traktować jak słowa - zauważa nasza ekspertka.

 

Zwykle około 18 miesiąca życia dziecko używa już kilkunastu do kilkudziesięciu słów.

 

Dwulatek zazwyczaj zaczyna tworzyć pierwsze proste zdania. Używa rzeczowników i czasowników , które opisują znane mu z jego własnego życia przedmioty i czynności.

 

Jeśli dwulatek  nie zaczyna łączyć dwóch wyrazów w proste zdania to może nas to już zaniepokoić. Uważa się natomiast, że do ukończenia 3 roku życia zdania powinny się pojawić.

 

Warto jednak pamiętać, że maluchy rozwijają się w swoim własnym rytmie i zasób słownictwa u każdego będzie w tym wieku inny. Logopeda podkreśla:

 

Granice związane z rozwojem mowy nie mogą być sztywne. Przyjmuje się pół roku tolerancji jeśli termin, w którym mają się pojawić wyrazy lub pierwsze zdania się przesuwa. Niewielkie opóźnienie rozwoju mowy nie powinno nas martwić.

 

Głoski sz, ż, cz, dż - w piątym roku życia

 

Na diagnozę logopedyczną rodzice powinni się udać również wtedy, kiedy w odpowiednim do wieku dziecka czasie nie pojawiają się głoski.

 

Na przykład głoski „sz,ż,cz,dż”powinny być przez dziecko artykułowane w piątym roku życia, na pojawienie się głoski „r”możemy poczekać do końca 6 roku życia dziecka. Jest to głoska , która u dziecka pojawia się zwykle najpóźniej - tłumaczy nasza ekspertka.

 

Nieprawidłowy oddech, ślinienie się, seplenienie

 

Kinga Frąckiewicz mówi również o sygnałach, które niezależnie od wieku dziecka powinny skłonić rodzica do wizyty u logopedy.

 

Jeśli dziecko oddycha nieprawidłowym torem ustnym zamiast nosowym, kiedy podczas spoczynku (kiedy dziecko nie je, nie pije, nie mówi i kiedy śpi ) jego buzia jest stale otwarta, wargi nie domykają się i jeśli dziecko ślini się nadmiernie - wylicza specjalistka.

 

Czerwoną lampkę powinno załączyć rodzicom: seplenienie, wysuwanie języka między zęby lub wargi podczas artykulacji, jąkanie się czy nie reagowanie na polecenia i prośby.

 

Warto obserwować, w jaki sposób dziecko komunikuje się z rówieśnikami. Kiedy mowa przedszkolaka jest na tyle niewyraźna, że nie jest rozumiane przez innych albo gdy rozumieją ją jedynie najbliższe osoby, na przykład mama i tata, wtedy należy udać się na konsultację logopedyczną - dopowiada Kinga Frąckiewicz.

 

Jak nauczyć dziecko mówić? Śpiewaj i opowiadaj

 

Jak rodzice mogą rozwijać mowę dziecka w codziennych sytuacjach? Zdaniem naszej ekspertki - można to robić już od momentu narodzin:

 

Kiedy dziecko zaczyna głużyć a potem gaworzyć, rodzic może towarzyszyć mu przy tym i powtarzać dźwięki wydawane przez malucha. Dziecku się to podoba, jednocześnie uczy się powtarzania i utrwala sobie wypowiadane sylaby - wyjaśnia.

 

Warto dużo mówić do dziecka, nawet jeśli maluch jeszcze nie rozumie wszystkiego, co słyszy.

 

Słowa rodzica powinny mieć zabarwienie emocjonalne. Dobrze jest mówić wyraźnie, powoli, nie zalewać dziecka potokiem słów. Ważne jest, żeby dziecko widziało twarz rodzica, który do niego mówi. Daje to dziecku możliwość obserwowania, jak układają się narządy artykulacyjne -  wargi, język, policzki podczas wymawiania różnych głosek i pomaga w późniejszej artykulacji.

 

Logopeda poleca również śpiewanie. Podczas śpiewu dźwięki mowy są spowolnione, wydłużone. Dziecko uczy się jak brzmią samogłoski, uczy się ich rozróżniania.

 

Właśnie samogłoski decydują głównie o tym, czy nasza mowa jest wyrazista i płynna. Piosenki, które śpiewamy dzieciom przyczyniają się do poszerzania słownictwa dziecka. Połączenie melodii i słów stymuluje powstawanie połączeń między półkulami mózgu. Dziecko łatwiej zapamiętuje tekst piosenki niż tekst czytanego utworu - zwraca uwagę nasza ekspertka.

 

Ponadto rodzice mogą poszerzać słownictwo i ćwiczyć pamięć malucha poprzez czytanie i oglądanie książeczek oraz zabawy w odgrywanie ról. Dzięki temu dziecko nie tylko rozwija słownictwo, ale uczy się odpowiedniego do danej sytuacji stosowania konstrukcji zdań.

 

Każdą codzienną sytuację , w której rodzic jest z dzieckiem można wykorzystać do stymulacji rozwoju mowy. W domu, na spacerze, w sklepie. Wszędzie rodzic może nazywać przedmioty, które dziecko widzi i starać się pokazywać to, o czym mówi, opisywać czynności, które wykonuje - przekonuje logopeda.

 

Podczas zabawy z dzieckiem można używać wyrazów dźwiękonaśladowczych, takich jak odgłosy zwierząt, przedmiotów, kląskać, parskać razem z dzieckiem. Są to proste ćwiczenia, które usprawniają aparat artykulacyjny i przygotowują do artykulacji trudnych wyrazów.

 

To rodzice są pierwszymi nauczycielami dziecka i ich wymowę maluch naśladuje. Ważne jest więc, żeby mama i tata dbali o prawidłową dykcję.  Czasem jest miło stosować pieszczotliwe zdrobnienia w rozmowie z dzieckiem, ale nie należy ich nadużywać, nie stosować zdrobnień cały czas - podkreśla ekspertka.

 

Prawidłowe karmienie łyżeczką. Kubek „niekapek” do kosza

 

Co jeszcze ma wpływ na rozwój artykulacji i mowy? Jak się okazuje znaczenie ma prawidłowa technika karmienia dziecka łyżeczką.

 

Rodzic powinien tak podawać dziecku pokarm łyżeczką, żeby dziecko musiało samo zbierać z niej pokarm wargami. Nie pomagać wlewając zawartość łyżeczki do buzi - tłumaczy

 

Ponadto rozszerzając dietę należy zwrócić uwagę na to, żeby dziecko miało co żuć, aby podczas jedzenia pracowała żuchwa.

 

Takimi produktami może być mięso albo suszone owoce. Jedzenie powinno mieć różne konsystencje, stymulować język, podniebienie, być okazją do odgryzania i żucia - wylicza nasza ekspertka.

 

Jeśli dziecko zaczyna pić samodzielnie, zalecane jest używanie otwartego kubka zamiast„niekapka”. Dziecko uczy się przez to prawidłowego połykania.

 

Awantura o smoczek. Dlaczego wpływa negatywnie na mowę dziecka

 

Logopeda zwraca również uwagę na to, co może niekorzystnie wpłynąć na rozwój mowy dziecka. Taki skutek może odnieść długotrwałe używanie smoczka. Dlaczego?

 

Jeżeli dziecko korzysta ze smoczka, zaleca się odstawienie go przed ukończeniem pierwszego roku życia. Ze względów emocjonalnych często trudno jest to zrobić, ale warto. Zbyt długie korzystanie ze smoczka sprzyja powstawaniu wad zgryzu, na przykład tworzy się zgryz otwarty, który powoduje wady wymowy jak seplenienie - wyjaśnia Kinga Frąckiewicz.

 

Dziecko nie ma prawidłowej pozycji spoczynkowej języka, nie połyka i nie oddycha prawidłowo, bo buzia jest najczęściej otwarta.

 

Szkody wyrządzone przez długie ssanie smoczka wymagają żmudnej terapii logopedycznej i często leczenia ortodontycznego. Jeśli z jakiś przyczyn decydujemy się na korzystanie ze smoczka, warto skorzystać z porady logopedy przy wyborze odpowiednio wyprofilowanego, który wyrządzi jak najmniej szkody.

Kinga Frąckiewicz logopeda 5.00 / 2 opinie artykuły 1 artykuł więcej informacji Umów e‑wizytę więcej informacji

Logopeda. Absolwentka studiów logopedycznych w Akademii Humanistycznej w Pułtusku. Absolwentka Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie na kierunku społeczna psychologia kliniczna. Doświadczenie zawodowe zdobywała w ośrodku dla osób z autyzmem „Stowarzyszenie Terapeutów” w Warszawie. Pracowała jako logopeda w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i stowarzyszeniach oraz przedszkolach i szkołach na terenie Warszawy i okolic. 
Pracuje z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi z nieprawidłowościami rozwoju mowy - takimi jak opóźnienie rozwoju mowy (ORM), dyslalia czy afazja; a także z osobami borykającymi się z problemami na tle emocjonalnym. 

Szybka konsultacja:
Tabletka "dzień po" e‑Recepta L4 Online
Najnowsze pytania pacjentów
Niepełna stulejka u nastolatka - jak można mu pomóc?
Mój 15 letni syn skarży się na niepełną stulejkę. Wstydzi się iść do lekarza pierwszego...
20.03.2023
Proszę zgłosić się z synem do urologa. Opisywane dolegliwości wymagają diagnostyki i leczenia gdyż grożą poważnymi powikłaniami.
Łukasz Blukacz
ginekolog - położnik
Umów wizytę
Proszę zgłosić się z synem do urologa. Opisywane dolegliwości wymagają diagnostyki i leczenia gdyż grożą poważnymi powikłaniami.
Zakwasy po przyjęciu hormonu wzrostu w postaci zastrzyku.
14-latek ma niedobór hormonu wzrostu. W tym wieku ma tylko 154 cm....
12.03.2023
Należy się zgłosić do lekarza endokrynologa prowadzącego leczenie.
Paweł Skoczylas
lekarz, internista, lekarz rodzinny
Umów wizytę
Proszę skonsultować się z lekarzem prowadzącym leczenie.
Jakub Woźniak
lekarz rodzinny, pediatra, lekarz, lekarz chorób wewnętrznych
Umów wizytę
Należy się zgłosić do lekarza endokrynologa prowadzącego leczenie.
Ból ucha po zabiegu usunięcia i podcięcia migdałków.
Czy w piątej dobie po usunięciu trzeciego migdałka i podcięciu migdałków podniebiennych...
09.03.2023
Zalecana wizyta kontrolna u lekarza wykonującego zabieg.
Paweł Skoczylas
lekarz, internista, lekarz rodzinny
Umów wizytę
Zalecana wizyta kontrolna u lekarza wykonującego zabieg.
Jak wrócić do karmienia piersią po 3 tygodniach przerwy?
Chciałabym wrócić do karmienia piersią, które musiałam przerwać. Minęły 3...
01.03.2023
Nie jest to mleko "stare" - może próbować przystawić dziecko do piersi choć powrót do karmienia piersią po takiej przerwie może być trudny. W razie potrzeby proszę zasięgnąć indywidualnej porady położnej lub lekarza.
Łukasz Blukacz
ginekolog - położnik
Umów wizytę
Nie jest to mleko "stare" - może próbować przystawić dziecko do piersi choć powrót do karmienia piersią po takiej przerwie może być trudny. W razie potrzeby proszę zasięgnąć indywidualnej porady położnej lub lekarza.
Paweł Skoczylas
lekarz, internista, lekarz rodzinny
Umów wizytę
Zalecana konsultacja u ginekologa prowadzącego.
Powiększająca się torbiel przy szyi 2-letniego dziecka - czy należy ją wycinać?
Chciałabym się poradzić, ponieważ byłam u chirurga z dzieckiem (prawie 2 lata), który...
20.02.2023
Zapraszam na konsultacje online - proszę przesłać zdjęcie zmiany - zbierzemy dokładny wywiad - doradzę gdzie się zgłosić ze zmianą, specjalista medycyny rodzinnej lekarz Woźniak Jakub
Jakub Woźniak
lekarz rodzinny, pediatra, lekarz, lekarz chorób wewnętrznych
Umów wizytę
Zapraszam na konsultacje online - proszę przesłać zdjęcie zmiany - zbierzemy dokładny wywiad - doradzę gdzie się zgłosić ze zmianą, specjalista medycyny rodzinnej lekarz Woźniak Jakub
Zobacz więcej
CHCESZ ZADAĆ PYTANIE?
Musisz napisać jeszcze: 50 znaków.
Dziękujemy
Twoje pytanie zostało wysłane. Nasi specjaliści udzielają odpowiedzi zwykle do kilkunastu godzin od zadanego pytania. Wszystkie odpowiedzi zostaną wysłane na adres e‑mail, który podałeś w formularzu.
lub Umów się na konsultację

Serwis HaloDoctor ma charakter wyłącznie informacyjny i edukacyjny i w żadnym wypadku nie zastępuje konsultacji medycznej. W celu dokładnej diagnozy zalecany jest kontakt z lekarzem. Jeśli jesteś chory, potrzebujesz konsultacji lekarskiej, e‑Recepty lub zwolnienia lekarskiego umów wizytę teraz. Nasi lekarze są do Twojej dyspozycji 24 godziny na dobę!

Lekarz online czeka na Ciebie
Polecani lekarze
Paweł Skoczylas
lekarz, internista, lekarz rodzinny
5.00 / 14549 opinii
Łukasz Blukacz
ginekolog - położnik
5.00 / 121 opinii
Klaudia Ułamek
dietetyk, psychodietetyk
Jakub Woźniak
lekarz rodzinny, pediatra, lekarz, lekarz chorób wewnętrznych
4.96 / 626 opinii
Umów wizytę