Autyzm to zaburzenie neurorozwojowe, którego pierwsze symptomy mogą być widoczne już we wczesnym dzieciństwie, często przed ukończeniem 3. roku życia. Jowita Sierżęga-Bester, pedagog specjalny i terapeuta osób z autyzmem z Pracowni Mowy i Rozwoju, podkreśla: - Rodzice powinni zwracać uwagę na niepokojące sygnały, które mogą wskazywać na autyzm, aby jak najszybciej skonsultować się ze specjalistą.
Pierwsze objawy autyzmu mogą być zauważalne już we wczesnym dzieciństwie, zwykle przed ukończeniem 3. roku życia. Rodzice powinni zwrócić uwagę na następujące sygnały:
Warto pamiętać, że każde dziecko rozwija się w indywidualnym tempie, a obecność pojedynczych objawów nie zawsze oznacza autyzm. Jednak, jak podkreśla Jowita Sierżęga-Bester, pedagog specjalny i terapeuta osób z autyzmem:
- W przypadku niepokojących zachowań warto skonsultować się ze specjalistą, np. psychologiem dziecięcym, neurologopedą lub pedagogiem specjalnym.
Wczesna diagnoza autyzmu jest kluczowa, ponieważ umożliwia szybkie wdrożenie odpowiednich form terapii i wsparcia, które mogą znacząco poprawić funkcjonowanie dziecka. Jak wskazuje Jowita Sierżęga-Bester:
- Wczesna interwencja zwiększa szanse na poprawę funkcjonowania – dzieci, które otrzymują odpowiednie wsparcie na wczesnym etapie życia, mają większe szanse na rozwój umiejętności komunikacyjnych, społecznych i poznawczych.
Dodatkowo, specjalistyczne terapie pomagają dziecku lepiej radzić sobie w codziennym życiu, zwiększając jego samodzielność i zdolność do funkcjonowania w społeczeństwie.
- Terapia logopedyczna, behawioralna oraz alternatywne metody komunikacji (np. PECS, AAC) pozwalają dzieciom skuteczniej wyrażać swoje potrzeby i emocje. Odpowiednie wsparcie umożliwia również lepsze rozumienie i nawiązywanie relacji społecznych, co może ułatwić funkcjonowanie w przedszkolu i szkole – wylicza ekspertka.
Bez odpowiedniej terapii dziecko może wypracować trudne do zmiany schematy zachowań, takie jak autoagresja, wycofanie czy lęk przed nowymi sytuacjami.
Wcześniejsza diagnoza pozwala rodzinie lepiej zrozumieć potrzeby dziecka i dostosować sposób komunikacji oraz metody wychowawcze, co zmniejsza stres i poprawia jakość życia całej rodziny. Ponadto, wczesne rozpoznanie pozwala na dostosowanie metod nauczania oraz wdrożenie odpowiednich form wsparcia w przedszkolu i szkole, np. zajęć rewalidacyjnych czy nauczania specjalnego.
- Mózg małych dzieci jest bardziej podatny na zmiany i naukę, dlatego odpowiednio dobrane terapie mogą skuteczniej wspierać rozwój i kompensować trudności – zwraca uwagę terapeutka.
Wczesna interwencja terapeutyczna przynosi wiele korzyści, wpływając pozytywnie na rozwój i codzienne funkcjonowanie dziecka. Jowita Sierżęga-Bester wymienia najważniejsze z nich:
Rozwój umiejętności komunikacyjnych:
Dzieci z autyzmem często mają trudności w komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Wczesna terapia logopedyczna oraz nauka alternatywnych metod komunikacji (np. PECS, AAC) pozwala im skuteczniej wyrażać potrzeby i emocje, co zmniejsza frustrację oraz ryzyko zachowań trudnych.
Poprawa funkcjonowania społecznego:
Dzięki terapii dzieci uczą się nawiązywać i utrzymywać kontakty społeczne, rozpoznawać emocje innych oraz dostosowywać swoje zachowania do różnych sytuacji.
Zwiększenie samodzielności:
Wczesna interwencja pozwala dzieciom nabywać umiejętności niezbędne w codziennym życiu, takie jak samoobsługa, planowanie działań czy rozwiązywanie problemów.
Redukcja zachowań trudnych:
Dzięki wsparciu terapeutycznemu dzieci mogą nauczyć się bardziej adaptacyjnych sposobów radzenia sobie z emocjami i stresem.
Lepsze wyniki w nauce:
Dzieci z autyzmem, które otrzymają odpowiednie wsparcie we wczesnym dzieciństwie, często lepiej radzą sobie w szkole, ponieważ uczą się strategii ułatwiających przyswajanie wiedzy i organizowanie pracy.
Jeśli rodzic zauważy u dziecka niepokojące objawy, warto skonsultować się z:
- Diagnozowanie autyzmu u małych dzieci wymaga kompleksowego podejścia, obejmującego obserwację zachowań, ocenę rozwoju oraz standaryzowane narzędzia diagnostyczne – tłumaczy Jowita Sierżęga-Bester.
Oto najczęściej wykorzystywane metody:
1. Wywiad z rodzicami i analiza historii rozwoju dziecka
Specjaliści przeprowadzają szczegółowy wywiad z rodzicami, aby ocenić rozwój dziecka w obszarach komunikacji, interakcji społecznych i zachowań. Do tego celu często używane są kwestionariusze, takie jak: M-CHAT-R/F (Modified Checklist for Autism in Toddlers, Revised with Follow-Up) – krótki test przesiewowy dla dzieci w wieku 16–30 miesięcy..
2. Obserwacja zachowań dziecka
Specjalista (np. psycholog, psychiatra, pedagog specjalny) obserwuje dziecko w różnych sytuacjach, takich jak zabawa, interakcje z rodzicami i rówieśnikami, oraz reakcje na bodźce.
3. Standaryzowane testy diagnostyczne
Do pełnej diagnozy autyzmu stosuje się szczegółowe narzędzia, takie jak: ADOS-2 (Autism Diagnostic Observation Schedule, Second Edition) – złoty standard w diagnozie autyzmu, polegający na obserwacji dziecka podczas ustrukturyzowanych zadań oceniających komunikację, interakcje społeczne i zachowania stereotypowe.
4. Ocena rozwoju poznawczego i językowego
Aby określić, czy trudności dziecka wynikają z autyzmu czy innych zaburzeń, stosuje się testy oceniające rozwój intelektualny i językowy.
5. Badania różnicujące i dodatkowe
Aby wykluczyć inne możliwe przyczyny objawów, mogą być wykonywane dodatkowe badania, np.:
Zmiany w zachowaniu dziecka, które mogą sugerować konieczność konsultacji ze specjalistą w celu diagnozy autyzmu, dotyczą przede wszystkim komunikacji, interakcji społecznych i wzorców zachowań.
Warto zwrócić uwagę na następujące sygnały ostrzegawcze:
Problemy z komunikacją
Trudności w interakcjach społecznych
Nietypowe wzorce zachowań i zainteresowań
Problemy z regulacją emocji i zachowania
Trudności w codziennym funkcjonowaniu
Świąteczne prezenty pod lupą. Lekarze pokazują gablotę grozy: to naprawdę połykają dzieci!
Syndrom „grzecznej dziewczynki”: dlaczego córka nigdy nie mówi „nie” i czym to grozi?
Wysoko wrażliwe dziecko – jak rozpoznać i jak wspierać, by nie przeciążyć emocjonalnie?
Jak wspierać dziecko w adaptacji do nowych sytuacji: szkoła, przeprowadzka, zmiana otoczenia?
Psychoterapia rodzinna – jak pomaga w poprawie relacji i wychowaniu dzieci?
Miesiąc świadomości nowotworów dziecięcych: jak być czujnym rodzicem?
Serwis HaloDoctor ma charakter wyłącznie informacyjny i edukacyjny i w żadnym wypadku nie zastępuje konsultacji medycznej. W celu dokładnej diagnozy zalecany jest kontakt z lekarzem. Jeśli jesteś chory, potrzebujesz konsultacji lekarskiej, e‑Recepty lub zwolnienia lekarskiego umów wizytę teraz. Nasi lekarze są do Twojej dyspozycji 24 godziny na dobę!
Świąteczne prezenty pod lupą. Lekarze pokazują gablotę grozy: to naprawdę połykają dzieci!
Syndrom „grzecznej dziewczynki”: dlaczego córka nigdy nie mówi „nie” i czym to grozi?
Wysoko wrażliwe dziecko – jak rozpoznać i jak wspierać, by nie przeciążyć emocjonalnie?
Jak wspierać dziecko w adaptacji do nowych sytuacji: szkoła, przeprowadzka, zmiana otoczenia?
Psychoterapia rodzinna – jak pomaga w poprawie relacji i wychowaniu dzieci?
Miesiąc świadomości nowotworów dziecięcych: jak być czujnym rodzicem?