Jak skutecznie wspierać dziecko w edukacji? Jak zachęcić je do nauki? Jak nie popełnić błędów, które osłabiają motywację dziecka? I co zrobić, by nauka stała się pozytywnym doświadczeniem? Na te pytania odpowiada psycholog dziecięcy Agnieszka Dąbrowska z MeWell.
Motywacja do nauki jest procesem, który rozwija się i zmienia w miarę dorastania dziecka. Na początku dzieci postrzegają naukę jako coś ekscytującego, pełnego nowych odkryć. Motywacja w tym okresie jest zazwyczaj wysoka, ale z czasem, w odpowiedzi na napotkane trudności, może się ona zmniejszać.
Jak zauważa psycholog Agnieszka Dąbrowska:
- Motywacja to wewnętrzny mechanizm, który napędza każde działanie i pozwala doprowadzić je do końca. Rodzi się z osobistych pragnień, poczucia celu, sukcesów i powodzeń.
U dzieci motywacja może przyjmować formę wewnętrzną (chęć zdobywania wiedzy, rozwijanie zainteresowań) lub zewnętrzną (dążenie do dobrych ocen, nagród, pochwał).
Zadaniem rodziców jest wspieranie dziecka w rozwijaniu wewnętrznej motywacji, dzięki której nauka staje się pasją, a nie tylko obowiązkiem. Psycholog dziecięcy Agnieszka Dąbrowska podkreśla, że:
- Warto wspierać dziecko w odkrywaniu swoich zainteresowań i łączeniu nauki z tymi pasjami.
Wspólne rozwiązywanie zadań, rozmowy na ciekawe tematy czy świętowanie małych sukcesów pomagają budować przyjazną atmosferę do nauki.
Dzieci w różnym wieku uczą się w różny sposób – młodsze uczą się chętnie przez zabawę, starsze mogą preferować praktyczne doświadczenia, technologie czy pracę w grupie.
Chwalenie jest skutecznym sposobem wzmacniania motywacji, jednak Agnieszka Dąbrowska zwraca uwagę, że:
- Chwalenie dziecka wzmacnia jego motywację wewnętrzną i może zachęcać do kontynuowania wysiłków. Dobrze, aby pochwały koncentrowały się na wykonanej pracy, zaangażowaniu i postępach, nie odnosiły się natomiast do samych wyników.
Takie podejście sprawia, że dziecko uczy się doceniać cały proces nauki, a nie tylko rezultaty.
Nagrody materialne, takie jak prezenty za dobre oceny, mogą mieć krótkotrwały efekt motywujący. Zbyt częste nagrody mogą sprawić, że staną się one jedynym celem nauki, a dziecko straci wewnętrzną motywację.
Dlatego psycholog sugeruje, aby „łączyć pozytywne wzmocnienia z docenianiem wysiłku i rozwijaniem zainteresowań młodych osób”.
Zbyt duża presja, nieadekwatne wymagania i nadmierne oczekiwania mogą prowadzić do stresu i wypalenia. Dziecko, które czuje się zbyt mocno naciskane, może doświadczać objawów somatycznych, takich jak bóle głowy, brzucha, omdlenia czy mdłości. W konsekwencji mogą wystąpić problemy ze zdrowiem, a nauka stanie się czymś nieprzyjemnym.
Agnieszka Dąbrowska zwraca uwagę, że:
- Zbyt duża presja i nieadekwatne wymagania mogą prowadzić do odczuwania silnego stresu, napięcia, przygnębienia, co często skutkuje ogólnym pogorszeniem zdrowia.
Warto ustalać cele, które są dostosowane do wieku i możliwości dziecka, a także zapewnić czas na odpoczynek, zabawę i rozwój pasji.
Pierwszym krokiem w takim przypadku powinna być rozmowa z dzieckiem, aby zrozumieć źródło stresu. Jeśli trudności dotyczą samej nauki, warto zapewnić dziecku dodatkową pomoc w postaci korepetycji lub wspólnego planowania nauki.
Agnieszka Dąbrowska sugeruje również wprowadzenie technik relaksacyjnych, które pomogą zmniejszyć napięcie. Zawsze należy też pamiętać o dbaniu o sen, odpoczynek, dietę.
W przypadku trudności w relacjach rówieśniczych lub problemów z nauczycielem, konieczna może być współpraca z szkołą. W przypadku przewlekłego stresu warto skonsultować się z psychologiem dziecięcym, aby znaleźć odpowiednie rozwiązania.
Chociaż intencje rodziców są zazwyczaj dobre, niektóre metody motywacyjne mogą przynieść odwrotny skutek. Agnieszka Dąbrowska wskazuje, że:
- Największym błędem, jaki zdarza się popełniać rodzicom, jest stosowanie metod, które przynoszą odwrotny efekt – demotywują i zniechęcają dziecko do nauki.
Kara, straszenie, nadmierna presja, porównywanie dziecka do innych – to wszystko może prowadzić do obniżenia poczucia własnej wartości i osłabienia motywacji.
Ważne jest, aby dziecko uczyło się samodzielności i brało odpowiedzialność za swoją naukę. Psycholog radzi:
- Aby wzmacniać w dziecku nawyk samodzielnej nauki, można wspólnie opracować harmonogram zadań, dzielić je na mniejsze, możliwe do samodzielnego wykonania i zapewnić odpowiednie warunki do pracy.
Pomocne w tym procesie mogą być różne narzędzia edukacyjne, jak fiszki, notatniki, które wspierają organizację czasu i zapamiętywanie informacji.
- Dzieci chętnie korzystają też z aplikacji edukacyjnych czy filmików instruktażowych. Takie narzędzia często zwiększają zaangażowanie dziecka i wnoszą w naukę element przyjemności.
Dzieci często nie wiedzą, w czym naprawdę są dobre lub co sprawia im radość. Ważne jest, żeby stwarzać im okazję do eksploracji różnych aktywności, wspierać ich mocne strony. Agnieszka Dąbrowska zauważa:
- Aby pomóc dziecku odnaleźć jego własne zainteresowania, warto dać mu przestrzeń do odnalezienia swoich pasji.
Zajęcia pozalekcyjne, czytanie książek z różnych dziedzin, udział w konkursach – to świetne sposoby, by dziecko mogło odkrywać swoje talenty i zainteresowania.
Świąteczne prezenty pod lupą. Lekarze pokazują gablotę grozy: to naprawdę połykają dzieci!
Syndrom „grzecznej dziewczynki”: dlaczego córka nigdy nie mówi „nie” i czym to grozi?
Wysoko wrażliwe dziecko – jak rozpoznać i jak wspierać, by nie przeciążyć emocjonalnie?
Jak wspierać dziecko w adaptacji do nowych sytuacji: szkoła, przeprowadzka, zmiana otoczenia?
Psychoterapia rodzinna – jak pomaga w poprawie relacji i wychowaniu dzieci?
Miesiąc świadomości nowotworów dziecięcych: jak być czujnym rodzicem?
Serwis HaloDoctor ma charakter wyłącznie informacyjny i edukacyjny i w żadnym wypadku nie zastępuje konsultacji medycznej. W celu dokładnej diagnozy zalecany jest kontakt z lekarzem. Jeśli jesteś chory, potrzebujesz konsultacji lekarskiej, e‑Recepty lub zwolnienia lekarskiego umów wizytę teraz. Nasi lekarze są do Twojej dyspozycji 24 godziny na dobę!
Świąteczne prezenty pod lupą. Lekarze pokazują gablotę grozy: to naprawdę połykają dzieci!
Syndrom „grzecznej dziewczynki”: dlaczego córka nigdy nie mówi „nie” i czym to grozi?
Wysoko wrażliwe dziecko – jak rozpoznać i jak wspierać, by nie przeciążyć emocjonalnie?
Jak wspierać dziecko w adaptacji do nowych sytuacji: szkoła, przeprowadzka, zmiana otoczenia?
Psychoterapia rodzinna – jak pomaga w poprawie relacji i wychowaniu dzieci?
Miesiąc świadomości nowotworów dziecięcych: jak być czujnym rodzicem?