Z końcem października wielu Polaków może stracić dostęp do swojego profilu zaufanego. To ważna informacja m.in. dla osób korzystających z Internetowego Konta Pacjenta. Podpowiadamy co należy zrobić, by nadal bez przeszkód korzystać z profilu zaufanego.
Profil zaufany stanowi narzędzie do elektronicznej autentykacji, które pozwala zweryfikować własną tożsamość w sieci i dokonać elektronicznego podpisu dokumentów, gdy jest to konieczne w celu załatwienia swoich spraw.
Profil zaufany umożliwia elektroniczne podpisywanie dokumentów, co pozwala na złożenie różnego rodzaju pism, wniosków, odwołań czy skarg bez konieczności wydrukowania dokumentu, własnoręcznego podpisania go i zeskanowania. Podpis elektroniczny posiada taką samą wartość prawną jak podpis odręczny.
Profil zaufany pozwala na dostęp do systemów informatycznych używanych przez instytucje publiczne, takie jak Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS), Internetowe Konto Pacjenta (IKP), e-Urząd Skarbowy i inne. Dzięki niemu klienci zyskują możliwość zalogowania się do tych platform.
Ważność profilu zaufanego wynosi 3 lata. W trakcie pandemii była ona automatycznie przedłużana. Po odwołaniu epidemii koronawirusa użytkownicy zobligowani zostali do samodzielnego przedłużenia ważność profilu.
Podkreślamy, informacja ta dotyczy tych profili zaufanych, których ważność przedłużana była automatycznie podczas pandemii. Ich użytkownicy otrzymali SMS-a z informacją, by przedłużyć ważność profilu przed 31 października 2023 roku.
Jeśli po zalogowaniu się na swój profil zaufany zauważymy komunikat mówiący: „Profil zaufany przedłużony automatycznie na czas trwania pandemii”, to oznacza, że traci on ważność 31 października 2023 roku, niezależnie od innej daty, którą widzimy w zakresie ważności profilu. Możemy jednak przedłużyć ważność PZ samodzielnie online. Aby dokonać tego procesu online, należy postępować zgodnie z poniższymi krokami:
Jeśli jednak nie zdążymy przedłużyć PZ wtedy powinniśmy złożyć wniosek o nowy. Aby to zrobić, należy zalogować się do konta profilu zaufanego, wybrać “Mój profil zaufany”, a następnie “Załóż nowy profil zaufany”. Tu wybierasz sposób, w jaki chcesz założyć profil i dalej postępujesz zgodnie z otrzymywanymi komunikatami.
Serwis HaloDoctor ma charakter wyłącznie informacyjny i edukacyjny i w żadnym wypadku nie zastępuje konsultacji medycznej. W celu dokładnej diagnozy zalecany jest kontakt z lekarzem. Jeśli jesteś chory, potrzebujesz konsultacji lekarskiej, e‑Recepty lub zwolnienia lekarskiego umów wizytę teraz. Nasi lekarze są do Twojej dyspozycji 24 godziny na dobę!