Wpływ COVID-19 na korzystanie z telemedycyny

Pandemia COVID-19 znacznie utrudniła kontakty z lekarzami. Sondaż zrealizowany przez Centrum Badawczo-Rozwojowemu Biostat® pokazuje, że znacznie ograniczonego kontaktu z medykami doświadczyło pod koniec maja 2020 roku około 75 proc. Polaków. Chodzi tu nie tylko o kontakt z lekarzem pierwszego kontaktu, ale też korzystanie z porad specjalistów. Tych ostatnich potrzebowało w tym okresie około 2/3 rodaków i miało duży problem z ich otrzymaniem.

 

Korzystanie z opieki medycznej w dobie pandemii

 

W marcu, tj. na początku wprowadzania ograniczeń wynikających z COVID-19, aż 57 proc. ankietowanych doświadczyło trudności w skontaktowaniu się z lekarzem. Co istotne, pod koniec maja odsetek ten wyniósł 73,7 proc., czyli wzrósł o 16,7 punktów procentowych.

 

Problem z uzyskaniem porady lekarskiej podkreśla fakt, że aż 62,1 proc. badanych chciałoby skorzystać w tym czasie z porady specjalisty, nie miało jednak takiej możliwości.

 

Co brak specjalistycznej opieki oznacza dla takich pacjentów? Gdy chorują na dolegliwości przewlekłe, które w Polsce dotykają co trzecią dorosłą osobę, może to skutkować utrudnieniami w łagodzeniu objawów chorobowych, a tym samym negatywnie wpływać na ich zdrowie w dłużej perspektywie.

 

Opieka medyczna bez wychodzenia z domu

 

Potrzeba sprawiła, że Polacy w związku z utrudnionym dostępem do opieki lekarskiej zaczęli szukać alternatywnych metod kontaktu z medykami. Jedną z najlepszych okazała się telemedycyna i zdalne porady lekarskie. Wśród 374 ankietowanych, którzy w końcówce maja skorzystali z jakiejkolwiek pomocy medycznej, 36,6 proc. uzyskało ją właśnie zdalnie poprzez usługi telemedyczne.

 

Nic dziwnego - spośród tysiąca osób biorących udział w badaniu aż 41,6 proc. wskazało, że zdalna pomoc medyczna jest w okresie pandemii najbezpieczniejsza, pozwala bowiem uniknąć kontaktu z innymi chorymi i zmniejszyć ryzyko zakażenia.

 

Jak uplasowały się inne formy kontaktu?

  • Wizyta w gabinecie prywatnym – bezpieczna według 19,7 proc osób.
  • Wizyta w przychodni POZ – bezpieczna według 15,4 proc osób.
  • Wizyta w poradni specjalistycznej – bezpieczna według 13,7 proc osób.
  • Wizyta w szpitalu – bezpieczna według 2,3 proc osób.
  • Uzyskanie Nocnej Pomocy Lekarskiej – bezpieczna według 0,9 proc osób.
e-wizyty

Jak więc widać e-Konsultacje są dalece bezpieczniejsze od osobistych wizyt w gabinecie, dlatego są najlepszym rozwiązaniem dla osób potrzebujących skontaktować się z lekarzem, które nie chcą ryzykować zdrowia własnego i swoich bliskich.

 

Szybkie i wygodne uzyskanie e-Recepty

 

Zdalna pomoc lekarska cieszy się największym powodzeniem wśród tych pacjentów, którzy potrzebują otrzymać e-Receptę. Sondaż Biostat® pokazał, że aż 7 na 10 osób korzystających z e-Wizyt w ostatnim tygodniu maja, potrzebowało ich właśnie by uzyskać receptę elektroniczną na leki, głównie na choroby przewlekłe, a także na antykoncepcję hormonalną.

 

Nie jest to jednak jedyny powód. E-Wizyta była też sposobem na otrzymanie porady medycznej (wskazało tak 60 proc. ankietowanych) i uzyskanie e-Zwolnienia (w przypadku 9 proc. osób).

 

Zdalne uzyskanie e-Recepty w dobie pandemii to nie tylko wygoda, ale przede wszystkim bezpieczeństwo. Pacjenci nie muszą bowiem obawiać się kontaktu z potencjalnie chorymi osobami, co ma znaczenie zwłaszcza dla osób z osłabioną odpornością, a także dla kobiet w ciąży oraz seniorów.

e-recepta

Rosnący potencjał telemedycyny

 

Pandemia dobitnie pokazała, że telemedycyna odgrywa naprawdę ważną rolę w dostępie Polaków do porad medycznych oraz że cieszy się rosnącą popularnością. Służy ona już nie tylko od uzyskiwania e-Recept, ale też do konsultowania ogólnego stanu zdrowia. Około 20 proc. osób w omawianym sondażu wskazało, że jedną z najpotrzebniejszych form kontaktu z lekarzami w dobie COVID-19 okazała się porada telefoniczna.

 

Z pozostałych metod kontaktu poprzez telemedycynę skorzystało kolejno:

  • z wideoczatu – 10,5 proc. ankietowanych,
  • maila z lekarzem – 3,2 proc. ankietowanych,
  • czatu – 2,3 proc. ankietowanych.

 

Rozmowa telefoniczna jak widać jest usługą z której w przypadku telemedycyny korzysta najwięcej osób, jednak w miarę rozwoju tej dziedziny prawdopodobnie wzrośnie też popularność pozostałych form komunikacji.

 

Jeśli poszukujesz wiarygodnej i bezpiecznej platformy do realizacji usług telemedycznych, zachęcamy do sprawdzenia naszego serwisu haloDoctor.pl. Miesięcznie korzysta z niego kilkanaście tys. osób, które potrzebują porady lekarskiej, uzyskania e-Recepty, zwolnienia lekarskiego, omówienia bieżących wyników badań lub skontaktowania się ze specjalistą. Ty też wykorzystaj jej możliwości.

Depresja – objawy, diagnozowanie i leczenie Depresja – objawy, diagnozowanie i leczenie
Depresja, zwana również chorobą duszy, dotyka około 3 proc. Polaków. Warto...
Jak otrzymać receptę na wakacjach? Jak otrzymać receptę na wakacjach?
Choroba zazwyczaj dotyka nas w najmniej spodziewanym momencie i niestety może...
Tabletka dzień po stosunku - kiedy stosować? Tabletka dzień po stosunku - kiedy stosować?
Tabletka dzień po to tzw. antykoncepcja awaryjna, która jest stosowana po...
Wysoki puls: kiedy i jak go obniżyć? Wysoki puls: kiedy i jak go obniżyć?
Podwyższony puls zazwyczaj pojawia się w związku z aktywnością fizyczną,...