Słaba pamięć wzrokowa lub słuchowa, trudności z mową, koncentracją uwagi, nauką, urazy głowy, operacja neurochirurgiczna. To niektóre z sytuacji, w jakich wizyta neuropsychologa dziecięcego jest wskazana. O tym jak przygotować dziecko do takiej wizyty, jak ona przebiega i jak wygląda terapia mówi nasza specjalistka, psycholog dziecięcy Oliwia Nitka.
Neuropsycholog dziecięcy zajmuje się przeprowadzaniem diagnozy neuropsychologicznej, w ramach której ocenia poziom funkcjonowania poznawczego i emocjonalnego u dzieci z uszkodzeniem mózgu lub podejrzeniem dysfunkcji mózgu.
Diagnoza neuropsychologiczna obejmuje m.in. diagnozę pamięci, myślenia, spostrzegania, ruchów dowolnych oraz języka. Celem przeprowadzenia takiej diagnozy jest określenie jakie deficyty powodują trudności w funkcjonowaniu poznawczym i emocjonalnym - wyjaśnia Oliwia Nitka.
Neuropsycholog dziecięcy zajmuje się również terapią usprawniającą procesy poznawcze.
Wizytę u neuropsychologa dziecięcego należy rozważyć w momencie, gdy niepokoi nas rozwój dziecka.
Gdy mamy jakiekolwiek wątpliwości co do funkcjonowania poznawczego dziecka, gdy dziecko ma duże trudności emocjonalne (duża impulsywność, agresja) lub gdy dziecko ma już stwierdzoną chorobę neurologiczną - wylicza nasza ekspertka.
Jakie są wskazania do wizyty u neuropsychologa dziecięcego? Oliwia Nitka odpowiada:
Wizyta jest wskazana, gdy dziecko ma duże trudności z mową, jest podejrzenie występowania afazji rozwojowej oraz gdy rodziców niepokoi funkcjonowanie poznawcze dziecka, czyli zauważają, że dziecko ma słabą pamięć wzrokową lub słuchową, słabą koncentrację uwagi, co powoduje duże trudności w nauce.
I dodaje:
Warto zwrócić się po pomoc do neuropsychologa dziecięcego również, gdy dziecko przeszło uraz głowy, operację neurochirurgiczną lub cierpi na chorobę neurologiczną oraz gdy wystąpiło niedotlenienie okołoporodowe.
Aby dobrze przygotować się do wizyty u neuropsychologa dziecięcego warto przypomnieć sobie w jakim wieku dziecko zaczęło zdobywać poszczególne umiejętności (siadanie, raczkowanie, chodzenie, mówienie).
Należy zebrać całą dokumentację psychologiczno- pedagogiczną dotyczącą rozwoju i funkcjonowania w placówkach oświatowych oraz dokumentację medyczną dotyczącą porodu oraz stanu zdrowia po porodzie i ewentualnie dokumenty dotyczące chorób, które dziecko przebyło lub na które nadal choruje. A także leków jakie przyjmowało albo przyjmuje - tłumaczy psycholog dziecięcy, Oliwia Nitka.
Poza przygotowaniem siebie, warto przygotować także dziecko. To, co powiemy dziecku na temat wizyty u specjalisty jest zależne od wieku dziecka.
Zawsze jednak należy powiedzieć dziecku, że mamy zamiar zaprowadzić je na spotkanie z obcą dla niego osobą. W przypadku dzieci szkolnych dobrze by było spokojnie wytłumaczyć dziecku, dlaczego wizyta u specjalisty jest potrzebna oraz na miarę naszej wiedzy powiedzieć dziecku co będzie się działo na spotkaniu - podpowiada specjalistka.
Z dziećmi przedszkolnymi można pobawić się w wizytę u psychologa i podczas zabawy zademonstrować jak będzie wyglądało spotkanie. Młodsze dziecko również powinno wiedzieć jaki jest cel wizyty u specjalisty.
Jeśli rodzic nie wie, jak będzie wyglądała wizyta, warto najpierw spotkać się z neuropsychologiem bez obecności dziecka i dowiedzieć się podstawowych informacji na temat wizyty z dzieckiem - zauważa.
Każdy specjalista wypracowuje sobie swój własny styl pracy. Większość specjalistów na pierwszej wizycie przeprowadza wywiad z rodzicem na temat funkcjonowania dziecka oraz jego rozwoju.
Jeśli dziecko posiada dokumentację medyczną, neuropsycholog analizuje również różne wyniki badań neuroobrazowych (EEG, tomografii komputerowej, zdjęcie
z rezonansu magnetycznego) oraz badań psychologicznych z przeszłości - wyjaśnia Oliwia Nitka.
Następnie w odpowiedzi na przedstawiony przez rodzica problem, podejmuje odpowiednie działania diagnostyczne za pomocą wystandaryzowanych testów, a potem jeśli będzie taka konieczność to zostanie zaproponowana terapia.
Pełna diagnoza zazwyczaj wymaga kilku spotkań (2-4) - podkreśla.
Jak tłumaczy nasza ekspertka, terapia u neuropsychologa polega na prowadzeniu treningu poznawczego oraz wprowadzaniu specjalistycznych ćwiczeń usprawniających pamięć, koncentrację uwagi, funkcje wzrokowo- przestrzenne oraz funkcje wykonawcze (hamowanie impulsywnych reakcji, umiejętności dostosowywania się do zmian).
Podejmowane są także działania usprawniające mowę w przypadku dzieci z afazją. Celem takiej terapii jest zmniejszenie objawów zaburzeń poznawczych i emocjonalnych, które powstały w wyniku zdiagnozowanego uszkodzenia mózgu.
I podkreśla:
Terapia przebiega w taki sposób, aby umożliwić dziecku takie warunki do rozwoju, aby w przyszłości mogło być jak najbardziej samodzielne. Czas trwania terapii jest zależny od rodzaju problemu dziecka.
Serwis HaloDoctor ma charakter wyłącznie informacyjny i edukacyjny i w żadnym wypadku nie zastępuje konsultacji medycznej. W celu dokładnej diagnozy zalecany jest kontakt z lekarzem. Jeśli jesteś chory, potrzebujesz konsultacji lekarskiej, e‑Recepty lub zwolnienia lekarskiego umów wizytę teraz. Nasi lekarze są do Twojej dyspozycji 24 godziny na dobę!