1. Artykuły
  2. Chrom – czy ma znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu?

Chrom – czy ma znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu?

Chrom, pomimo że jest mikroelementem niewchłanialnym przez nasz organizm, odgrywa dużą rolę w jego prawidłowym funkcjonowaniu. Bierze udział w procesach metabolicznych glukozy, białka oraz kwasów tłuszczowych – stąd jego obecność w preparatach przyspieszających odchudzanie oraz spalanie tkanki tłuszczowej. 

Chrom – czy ma znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu?
Spis treści
Jaką rolę odgrywa chrom w naszym organizmie? Jakie mogą być objawy niedoboru? Jakie mogą być objawy przedawkowania? Jaka jest zalecana dawka dzienna chromu? Jakie są źródła chromu? Jak zbadać poziom chromu w naszym organizmie?

Chrom, który zjadamy razem z pożywieniem, jest chromem III- numer oznacza stopień jego utlenienia. Wspomaga on procesy metaboliczne i wydalany jest z naszego organizmu razem z moczem. Chrom występuje również pod postacią heksawalentną (chrom IV, V, VI). Chrom na tych stopniach utlenienia wykorzystywany jest w przemyśle, do obróbki metali oraz drewna i ma działanie rakotwórcze.

 

Jaką rolę odgrywa chrom w naszym organizmie?

 

Chrom bierze udział w procesach metabolicznych białek oraz syntezie kwasów tłuszczowych. Za jego sprawą wzrasta w naszym organizmie poziom dobrego cholesterolu- HDL oraz maleje poziom złego cholesterolu, co chroni nas przed miażdżycą. Bierze on również udział w procesach metabolicznych glukozy.

 

Chrom reguluje poziom glukozy we krwi i wspomaga działanie insuliny, dzięki czemu organizm w szybszy sposób może regulować jej poziom we krwi. Ma to duże znaczenie dla osób chorujących na cukrzycę. Chrom razem z glicyną, cysteiną, niacyną i kwasem glutaminowym tworzy GFT-  czynnik tolerancji glukozy. Kiedy poziom glukozy rośnie, czynnik GFT jest uwalniany do krwi razem z insuliną i reguluje poziom glukozy.

 

Warto pamiętać, aby dawka chromu którą przyjmujemy, była ustalona przez lekarza, ponieważ zbyt duża może zaburzać działanie insuliny i podnosić poziom glukozy we krwi.

 

Działanie chromu obniżające poziom glukozy we krwi jest również kojarzone z hamowaniem apetytu na spożywanie słodyczy oraz ze zmniejszeniem apetytu.  Kiedy połączymy to z wiedzą, że chrom przyspiesza spalanie kwasów tłuszczowych- zdaje się, że otrzymujemy rozwiązanie na zgubienie nadprogramowych kilogramów. Zdania na ten temat są jednak podzielone. Istnieją opinie potwierdzające teorię, że przyjmowanie preparatów z chromem ma pozytywny wpływ na redukcję wagi oraz takie, w których pacjenci nie zauważyli żadnej zmiany.

 

Chrom może wpływać na  poprawę funkcjonowania osób z problemami kognitywnymi oraz psychicznymi. Może poprawiać procesy zapamiętywania oraz uczenia się u osób z chorobami neurodegeneracyjnymi, takimi jak choroba Alzheimera czy choroba Parkinsona. Ten mikroelement może przynieść pozytywne skutki przyjmowany w zaburzeniach lękowych, depresjach czy nerwicach, ponieważ obniża poziom kortyzolu, przy jednoczesnym podniesieniu poziomu serotoniny. Łagodzi również rozdrażnienie i napięcie związane z napięciem przedmiesiączkowym oraz stabilizuje humor przy jego wahaniach.

 

Jakie mogą być objawy niedoboru?

 

Do niedoboru chromu może dojść w sytuacjach wytężonego wysiłku fizycznego, przewlekłego stresu, spożywania wysoko przetworzonej żywności czy cukrzycy. Najczęstszymi objawami niedoboru chromu będzie:

 

  • rozdrażnienie,
  • osłabienie,
  • zmęczenie,
  • nerwowość,
  • ból głowy,
  • wilczy apetyt,
  • podwyższony poziom glukozy we krwi.

 

Niedobory mogą mieć również inne przyczyny, najczęściej są nimi:

 

  • nietolerancja glukozy,
  • insulinooporność,
  • hiperinsulinemia,
  • glukoza obecna w moczu,
  • zaburzenia wzrostu,
  • zaburzenia lipidowe,
  • neuropatia i encefalopatia.

 

Jakie mogą być objawy przedawkowania?

 

Chrom przyjmowany w odpowiednich dawkach nie odkłada się w naszym organizmie i jest w naturalny sposób usuwany razem z moczem i żółcią, natomiast jeżeli przez dłuższy czas przyjmowany jest w nadmiarze, może prowadzić do:

 

  • nowotworów,
  • anemii,
  • zaburzenia pracy nerek i wątroby,
  • zapaleń skóry,
  • wrzodów żołądka i dwunastnicy.

 

Jaka jest zalecana dawka dzienna chromu?

 

Dawka dzienna u osób dorosłych oraz dzieci powyżej 7. roku życia nie powinna przekraczać 0,2 mg na dobę.

 

Jakie są źródła chromu?

 

Chrom jest składnikiem wielu produktów spożywczych i przyjmowany w takiej postaci jest najlepszy dla naszego organizmu. Znajdziemy go w:

 

  • nabiale,
  • orzechach, najwięcej w orzechach brazylijskich,
  • ostrygach,
  • owocach,
  • warzywach,
  • grzybach,
  • produktach pełnoziarnistych,
  • drożdżach,
  • suszonych daktylach,
  • żółtkach jaj.

 

Chrom jest najlepiej przyswajalny razem z witaminą C, natomiast wapń, cynk oraz żelazo zmniejszają jego przyswajalność. 

 

Jak zbadać poziom chromu w naszym organizmie?

 

W celu określenia poziomu chromu, wykonuje się badanie krwi. Jest ono zalecane przez lekarza prowadzącego, jeżeli występuje podejrzenie niedoboru lub nadmiaru tego pierwiastka. W wypadku wystawienia na szkodliwe działanie chromu stosowanego w przemyśle, jego poziom w organizmie określa się badając mocz.

Szybka konsultacja:
Tabletka "dzień po" e‑Recepta L4 Online
Najnowsze pytania pacjentów
Zobacz więcej
CHCESZ ZADAĆ PYTANIE?
Musisz napisać jeszcze: 50 znaków.
Dziękujemy
Twoje pytanie zostało wysłane. Nasi specjaliści udzielają odpowiedzi zwykle do kilkunastu godzin od zadanego pytania. Wszystkie odpowiedzi zostaną wysłane na adres e‑mail, który podałeś w formularzu.
lub Umów się na konsultację
Lekarz online czeka na Ciebie
Polecani lekarze
Zbigniew Walter
internista, lekarz chorób wewnętrznych, specjalista chorób wewnętrznych
4.91 / 517 opinii
Jakub Woźniak
lekarz rodzinny, pediatra, lekarz, lekarz chorób wewnętrznych
4.91 / 146 opinii
Sylwia Dżaman
lekarz
4.99 / 269 opinii
Paweł Skoczylas
lekarz, internista, lekarz rodzinny
5.00 / 11034 opinie
Umów wizytę