Telemedycyna w obliczu epidemii koronawirusa – raport dotyczący opinii Polaków

W marcu 2020r. Centrum Badawczo-Rozwojowe BioStat® razem z haloDoctor przeprowadziło sondaż na reprezentatywnej grupie N=1000 Polaków – kobiet i mężczyzn dotyczący ochrony zdrowia i zainteresowania usługami zdalnej medycyny w obliczu epidemii koronawirusa. Przeczytaj, co myślą Polacy w aktualnej sytuacji.

 

Trudny dostęp do lekarzy

 

Podczas panującego zagrożenia zakażenia się koronawirusem COViD-19 Polacy mierzą się z utrudnionym kontaktem z lekarzami. Wskazało na to aż 58,3% uczestników badania. Tego typu problemów nie zauważa 21,8% respondentów.

Bardziej na problem kontaktu ze specjalistami zwracają kobiety niż mężczyźni.

Utrudniony dostęp do lekarzy pierwszego kontaktu i specjalistów sprawia, że aż 80% badanych chce mieć możliwość korzystania ze zdalnych wizyt lekarskich oferowanych przez telemedycynę, a tylko 7% nie widzi takiej potrzeby.

 

Dlaczego respondenci chcą wybierać zdalne wizyty lekarskie?

 

W aktualnej sytuacji epidemii koronawirusa w Polsce i na świecie zdalne wizyty w gabinetach telemedycznych zapewniają pacjentom wysoki poziom bezpieczeństwa. W obawie przed zakażeniem respondenci wskazują tego typu usługi medyczne najczęściej, aby uzyskać poradę lekarską – 57,5%.

Kolejne częste wskazanie korzystania z usług telemedycyny dotyczy ograniczeń, jakie dotknęły wiele placówek stacjonarnych. Zdalna e-Wizyta może być przeprowadzona szybko, bezpiecznie i z domu respondenta. Na możliwość ominięcia ograniczeń wskazało 57,4% respondentów. Ważny jest także wśród badanych aspekt oszczędności czasu. Dla 40,4% badanych w sondażu, szybka wizyta online jest dobrą alternatywą dla wielogodzinnego oczekiwania w kolejne do specjalisty. Specjaliści są dostępni zdalnie nawet w ciągu kilkunastu minut.

Przedłużenie recepty, otrzymanie L4 oraz przekazanie ważnych dokumentów medycznych to także argumenty, które sprawiają że respondenci chcą chętniej korzystać z gabinetów telemedycznych. O możliwości przedłużenia recepty wspomniało 36,6% respondentów, zwolnienia -18,7%,  a o przekazaniu ważnej dokumentacji podczas zdalnej wizyty – 20,9%.

Wśród odpowiedzi respondentów pojawiła się także możliwość skorzystania z e-Wizyty u lekarza z rejonu innego niż miejsce zamieszkania respondenta. 

 

Kontakt z lekarzem w ostatnim czasie 

 

W ciągu ostatnich 7 dni 36% badanych kontaktowało się z lekarzami. Respondenci udali się do różnego typu placówek medycznych. Były to przede wszystkim przychodnie POZ oferujące świadczenia lekarza rodzinnego – 49,9% , gabinety telemedycyny - 26,7% wskazań respondentów, poradnie specjalistyczne - 26,2% odpowiedzi, gabinety prywatne – 18,7%.

Do szpitali (SOR) udało się 5,3% badanych a z Nocnej Pomocy Lekarskiej skorzystało 4,5%.

Warto zaznaczyć, ze spośród respondentów wybierających kontakt z lekarzami poprzez usługi telemedyczne, w ciągu ostatnich 7 dni, głównym powodem takiego wyboru było ograniczenie dostępu do pacjentów przez konkretną placówkę – 49% odpowiedzi oraz stosowanie się do ogólnokrajowych wytycznych i ograniczanie wyjścia z domu – 31,3% odpowiedzi.

W przypadku 9,4% badanych lekarze sami zachęcali do tego typu wizyty i podobnie 9,4% respondentów odpowiedziała, że była to jedyna możliwość kontaktu z lekarzem.

1% respondentów stwierdza, że korzysta z usług telemedycyny od dłuższego czasu.

 

Korzystanie z telemedycyny w najbliższym czasie 

 

W najbliższym czasie, mając także  na uwadze zagrożenia wynikające z epidemii COViD-19, respondenci będą chcieli mieć możliwość korzystania z usług telemedycyny. Takiej odpowiedzi udzieliło 63,7% kobiet w sondażu oraz 50,5% mężczyzn.    

Alternatywa dla tradycyjnych wizyt w gabinecie stacjonarnych - telemedycyna - wydaje się być w perspektywie zagrożenia epidemicznego konieczną. Pacjenci, którzy sprawdzą nowoczesne rozwiązania, jakie oferują platformy do zdalnych e-wizyt mogą także później korzystać z tego typu rozwiązań ponieważ komfort i pozbycie się wielu ograniczeń znacząco przyspiesza proces diagnozowania pacjenta, jak i wystawianie potrzebnych dla niego dokumentów w rodzaju e-Zwolnień oraz e-Recept.

 

Raport przygotowany we współpracy BioStat oraz haloDoctor.

 

Informacje o haloDoctor

 

haloDoctor to nowa usługa telemedyczna. Pozwala na szybkie i wygodne konsultacje telemedyczne: e-Wizyty, konsultacje online, konsultację z lekarzem przez wideo. Poradnia telemedyczna umożliwia kontakt z lekarzami wielu specjalizacji bez czekania w kolejce. Lekarz lub specjalista podczas telekonsultacji może wystawić e-Zwolnienie lub e-Receptę. Monitorowanie stanu zdrowia przez portal haloDoctor jest bezpieczne.

Ringier Axel Springer strategicznym partnerem haloDoctor.pl Ringier Axel Springer strategicznym partnerem haloDoctor.pl
haloDoctor.pl, Medonet.pl oraz pozostałe serwisy RASP zawiązują strategiczne...
Wpływ COVID-19 na korzystanie z telemedycyny Wpływ COVID-19 na korzystanie z telemedycyny
Pandemia COVID-19 znacznie utrudniła kontakty z lekarzami. Sondaż...
Depresja – objawy, diagnozowanie i leczenie Depresja – objawy, diagnozowanie i leczenie
Depresja, zwana również chorobą duszy, dotyka około 3 proc. Polaków. Warto...

Tagi